SSRS diplomatija Lietuvoje 1930 – 1940 metais
Įvadas
Tarpukario Lietuvos valstybės egzistavimas
buvo pakankamai problematiškas, kur pagrindinės to priežastys buvo Lietuvą
supančių valstybių, didžiųjų galios centrų, interesai orientuoti į Lietuvą ir
visą Baltijos regioną. Tam, kad Lietuvą išlaikyti nepriklausoma valstybe, bei
siekti savo užsienio politikos tikslų Lietuvos diplomatinė tarnyba viso tarpukario laikotarpiu įtemptai dirbo
stengdamasi sustyguoti tarpvalstybinius santykius tarp didžiųjų, daugumoje
imperialistinius interesus įgyvendinančių valstybių, tokių kaip Lenkija,
Vokietija ir Sovietų Sąjunga. Rusija, Sovietų Sąjunga ar carinė Rusija visada
buvo greta Lietuvos, ir vadovaujantis posakiu „kaimyno nepasirinksi“ Lietuva
savo užsienio politikoje turėjo ir ateityje privalės skirti atitinkamą dėmesį
savo didžiajai kaimynei.
Tarpukario
Lietuvos ir jos kaimynių santykiai, vykdyta diplomatija yra pakankamai plačiai
išnagrinėta Lietuvos mokslininkų. Šioje skiltyje pateikiu tuos mokslininkus ir
jų darbus, kuriuos išnagrinėjau rengdamas šį darbą. Lietuvos ir SSRS santykius
nagrinėja Lietuvos istorikas, politologas, humanitarinių mokslų daktaras
Česlovas Laurinavičius. Savo knygoje „Politika ir diplomatija“[1]
autorius aptaria svarbiausias tarpukario Lietuvos valstybės tarpsmo ir raidos
problemas, daug dėmesio skiria Vilniaus klausimui ir Baltijos valstybių
geopolitinėms problemoms. Monografijoje „Baltijos valstybių geopolitikos
bruožai“[2]
Česlovas Laurinavičius kartu su Egidijumi Motieka ir Nortautu Statkumi tyrinėja
Baltijos valstybių geopolitinių kodų formavimosi istorines aplinkybes,
nagrinėja geopolitinės padėties ir geopolitinio statuso kaitą XIX a. pabaigoje
– XX a. Nepriklausomos Lietuvos ir SSRS santykiai yra nušviečiami ir dokumentų
rinkinyje, „SSRS ir Lietuvos Respublika (1939 m. kovas – 1949 m. rugpjūtis)“[3], kurį
sudarė Česlovas Laurinavičius drauge su A. Kasparavičiumi ir N. Lebedeva. Šio
dokumentų rinkinio tikslas buvo atskleisti svarbiausius istorinius įvykius bei
procesus, susijusius su SSRS ir Lietuva 1939 – 1940 m.
Lietuvos
ir SSRS santykius nagrinėja ir Lietuvos istorikas, dabartinis diplomatas,
humanitarinių mokslų daktaras Vytautas Žalys. Monografijoje “Lietuvos
diplomatijos istorija (1925-1940)”[4]
autorius pateikia Lietuvos užsienio politikos studiją, kurioje daugiausiai
dėmesio skiria Augustino Voldemaro ir „povoldemarinės epochos“ užsienio
politikos analizei, įvairiems veiksniams, turėjusiems įtakos Lietuvos
tarptautinei būklei.
Istorikas,
humanitarinių mokslų daktaras Zenonas Butkus, sudarytame dokumentų rinkinyje
„Baltijos valstybių vienybės idėja ir praktika 1918-1940 metais“[5]
publikuoja sukauptus archyvinius dokumentus liudijančius Lietuvos, Latvijos ir
Estijos vienybės idėjos kilmę ir puoselėjimą bei jos įgyvendinimo praktiką
pirmosios modernios Nepriklausomybės laikais. Dokumentuose atsispindi ir SSRS
bei Vokietijos ardomoji veikla nukreipta prieš Baltijos šalių vienybės idėją. Išnagrinėjau
ir kelis Zenono Butkaus mokslinius straipsnius, kalbančius apie SSRS
diplomatiją Lietuvos atžvilgiu. Vertintini autoriaus straipsniai apie SSRS
požiūrį į tarpukario Lietuvos diplomatijos šefą Stasį Lozoraitį[6], SSRS
ir Vokietijos pasiuntinių Lietuvoje bendradarbiavimą[7] ir
SSRS požiūrį į Klaipėdos krašto atplėšimą nuo Lietuvos[8].
Tarpukario
Lietuvos istoriją ir bendradarbiavimą su SSRS vertinau ir per istoriko, daktaro
Juozo Jakšto veikalą „Nepriklausomos Lietuvos istorija”[9].
Vertindamas
Lietuvos Komunistų partijos ir SSRS slaptųjų tarnybų veiklą Lietuvoje
nagrinėjau Lietuvos istoriko, publicisto, visuomenės bei politinio veikėjo Arvydo
Anušausko darbus apie Lietuvos slaptąsias tarnybas[10] ir
žvalgybą[11]. Savo darbuose A.
Anušauskas nagrinėja tarpukario Lietuvos slaptųjų tarnybų veiklą, aprašo
žvalgybos tarnybų priešininkus, jų veikimo barus ir metodus.
Siekiant
pažvelgti į rašto darbo objektą ne vien tik iš Lietuviškų pozicijų, rengdamas
rašto darbą vadovavausi ir rusų mokslininkės Jelenos Zubkovos darbu „Pribaltika
ir Kremlius 1940 – 1953”[12].
Savo darbe mokslininkė analizuoja Lietuvos, Latvijos ir Estijos sovietizacijos
procesą, sprendimų priėmimo mechanizmą ir už to stovinčius žmones.
Reziumuojant literatūros apžvalgą reikia
pabrėžti, kad temos pilnai išnagrinėtos laikyti negalime, nes iki šiol nėra
atverti visi Rusijos (tuometinės SSRS) archyvai, kur dalis jų iki šiol tebėra
įslaptinti. Neturint priėjimo prie didžiausios Lietuvos kaimynės ir to
laikotarpio įtakingos geopolitinės žaidėjos – Sovietų Sąjungos archyvų, kurie
tebėra įslaptinti[13],
sunku visiškai tiksliai įvertinti šios šalies diplomatinius užkulisius
Lietuvoje. Galima daryti daug, bet sąlyginai tikslių, prielaidų ir hipotezių.
Siekiant, įgyvendinat pagrindinį darbo
tikslą, išanalizuoti Sovietų Sąjungos diplomatiją[14]
Lietuvoje, ir atsakyti į pagrindinį klausimą, pradžioje apžvelgsiu Lietuvos ir
Pabaltijo regiono geopolitinę situaciją tarpukario laikotarpiu ypatingą dėmesį
atkreipiant į Lietuvos diplomatijos veiksmus lemtingu paskutiniu prieškario
dešimtmečiu. Lietuvai paskutinis dešimtmetis galima sakyti buvo kritinis ir
vedė į valstybingumo praradimą, ką iš principo sąlygojo susiklosčiusi
geopolitinė situacija, valstybių – geopolitinių veikėjų[15]
interesai ir veiksmai Lietuvos atžvilgiu, įsivaizduojamas Lietuvos vaidmuo ir
vieta ateities Europos žemėlapiuose. Rašto darbo tikslo įgyvendinimui vertinsiu
tuometinius SSRS interesus Lietuvoje ir Baltijos šalyse. Vertinimo objektą
suskaidžiau į atskiras dalis, kurias galima įvardinti kaip darbo tikslui
pasiekti iškeltus uždavinius. Atskirose dalyje nagrinėsiu SSRS diplomatiją Lietuvoje
per; (1) tarpvalstybinius, nepuolimo ir kito pobūdžio susitarimus; (2) SSRS
pasiuntinybės Lietuvoje veiklą; (3) Lietuvos Komunistų partijos ir slaptųjų
tarnybų veiklą Lietuvoje; (4) SSRS pozicija Lietuvos atžvilgių Lietuvai
svarbiais momentais, tokiais kaip griežtėjanti Lenkijos pozicija Lietuvos
atžvilgiu, Klaipėdos krašto atplėšimas, Antrojo pasaulinio karo pradžia.
Kiekvienoje šioje srityje išgryninsiu SSRS interesą Lietuvoje, ir tam interesui
įgyvendinti vykdytas priemones.
Rengdamas
šį rašto darbą naudojau literatūros šaltinių analizės metodą. Išanalizavus čia
pateiktus mokslinius darbus buvo galima nesunkiai įvertinti SSRS diplomatiją
Lietuvoje 1930 – 1940 metais ir prieiti tam tikrų išvadų.
I. Lietuvos
geopolitinė situacija ir tarpukario realijos
Po
bolševizmo perversmo užsimezgus separatistinėms deryboms tarp Vokietijos ir
Rusijos, Antantės valstybės paskatino Baltijos tautų, tame tarpe ir Lietuvos,
neutralios nepriklausomybės deklaravimą, kas turėjo apsunkinti Vokietijos ekspansiją
į Rytus ir Bolševizmo plitimą į vakarus.[16]
Kitaip sakant pagal santarvininkų
sukurtos pokario tvarkos Europoje logiką Lietuva turėjo tapti sudėtine buferio
(arba barjero), skyrusio Rusiją nuo Vokietijos, dalimi.[17] Šių
strateginių sąlygų pasėkoje, 1918 m. vasario 16 d. lietuvių liberalų iniciatyva
buvo paskelbta Lietuvos Nepriklausomybės deklaracija.
Pirmieji
Lietuvos nepriklausomybės metai buvo itin sunkūs. Nesėkmių virtinę, kuri susidėjo iš nesėkmingų ir
pavojingų bandymų susigrąžinti Vilnių, gauti Lietuvos de jure pripažinimą, įstoti į Tautų Sąjungą, 1923 m. nutraukė
sėkminga Klaipėdos krašto prisijungimo operacija. Nors ši sėkminga akcija ir
neatstojo Vilniaus praradimo, tačiau ja Lietuva parodė, kad yra gyvybinga ir
savo interesus įgyvendinanti šalis ir gavo platesnį išėjimą prie jūros taip
sudarydama sąlygas naudotis uosto infrastruktūra. Po Vilniaus aneksijos Lenkija
Lietuvoje imta traktuoti kaip didžiausias grėsmės šaltinis valstybės
teritoriniam vientisumui ir suverenitetui, tad atsvaros tai grėsmei ieškoti
ėmėsi Lietuvos diplomatijos korpusas. Kadangi užtarimo prieš Lenkiją paieškos
vakarų valstybėse ir Tautų sąjungoje Lietuva nerado, susidarė prielaidos
jungtis prie Maskvos-Berlyno ašies, juolab, kad visų trijų valstybių interesai
Lenkijos atžvilgių daugiau ar mažiau sutapo. Skirtingas „lenkiškojo veiksnio“
vertinimas tarp visų trijų Baltijos šalių, sudarė rimtą kliūtį Lietuvai
bendradarbiauti su Latvija ir Estija, paralyžavo konsolidacinius regiono
procesus. Lietuvos orientacija į Berlyno ir Maskvos ašį neatnešė lauktų
rezultatų. 1927 m. didžiausios krizės tarp Lietuvos ir Lenkijos laikotarpiu,
Sovietų Sąjungos ir Vokietijos parama Lietuvai buvo labiau moralinio, nei
Lenkiją sulaikančio pobūdžio. Grėsmių
Lietuvos nacionaliniams interesams suvokimo atžvilgiu padėtis išliko
nepakitusi iki ketvirto dešimtmečio pradžios, o nuo ketvirtojo dešimtmečio
pradžios užsienio politikos orientacija ėmė nebetekti konceptualinio pagrindo
ir atramos. Didėjanti santykių su Vokietija trintis, atviras Berlyno kišimasis
į Klaipėdos reikalus, augantis nepasitikėjimas sovietų intencijomis (ypač po
1932 m. SSRS-Lenkijos nepuolimo sutarties pasirašymo), santykių su Varšuva
peržiūrėjimą darė neatidėliotina būtinybe. Lietuvoje ėmė stiprėti nuostata, kad
Vilniaus susigrąžinimo klausimas negali kelti grėsmės svarbiausiam uždaviniui –
nepriklausomybės išsaugojimui, tad ketvirto dešimtmečio vidurys pasižymėjo
intensyviomis santykių su Lenkija normalizavimo paieškomis, lygiagrečiai
peržiūrėti ir santykiai su Latvija ir Estija. Dėl Lenkijos netoliaregiškumo ir
arogancijos ketvirto dešimtmečio vidurio Lietuvos užsienio politikos kursas
patyrė fiasko. Vokietijos grėsmės didėjimo metu nebuvo rastas sutarimas su
Lenkija, nebūta proveržio ir trijų Baltijos valstybių santykiuose. Kaip paskutinę
gelbėjimosi nuo atslenkančios Vokietijos karo mašinos priemonę Lietuva, kartu
su Latvija ir Estija pasinaudojo neutraliteto politika, tai paskelbdamos savo
užsienio politikos pamatu. Nors neturint didesnių valstybių neutraliteto
garantų, tai labiau buvo desperatiškas žingsnis, nei atsakas į kylančią grėsmę.
Valstybingumo pabaiga prasideda Klaipėdos krašto atėmimu ir SSRS įgulų įvedimų
į Lietuvos teritoriją. Galutinai Lietuvos likimas nusprendžiamas slaptajame
Vokietijos ir SSRS sandėryje, Molotovo – Ribentropo pakte, kur atveriamas
kelias Lietuvos okupacijai ir aneksijai.[18]
Lietuvos valstybingumas iš principo užsimezgė
sudėtingu imperializmo žlugimo ir demokratinių institutų plėtojimosi
laikotarpiu, kas ir buvo ne tik Lietuvos bet ir visų Baltijos šalių
valstybingumo gimimo akstinas. Per visą Nepriklausomos Lietuvos gyvavimo
laikotarpį Lietuva nesugebėjo išspręsti savo tarptautinio saugumo klausimo, kas
galų gale atvedė į valstybingumo praradimą. Nors pastangų įtvirtinti Lietuvos
tarptautinį saugumą iš tiesų būta. Buvo bandoma sumodeliuoti ir Prancūzijos
siūlomą barjerą Rytų Europoje - Baltijos
valstybių aljanso pagrindu, bei pastatyti Junginės karalystės siūlomą jėgų pusiausvyrą.[19] Tam
buvo ieškoma galimų politinių – karinių sąjungų, buvo bandoma ieškoti didžiųjų
valstybių garantijų, dalyvauti kolektyvinio saugumo sistemose ir kaip jau
minėta, išbandytas neutralizavimosi variantas. Vieną pagrindinių Lietuvos
nesėkmių realizuoti savo efektyvesnę saugumo sistemą, istorikai įvardija
Vilniaus problemą. Vilniaus klausimas lėmė Lietuvos santykius su Sovietų
Sąjunga ir vertė ją eiti skirtingu keliu nuo kitų Baltijos valstybių. Lietuva
nesidėjo į Baltijos bloką, kuriame dalyvavo lenkai bei tarpvalstybinius santykius
gretino su Sovietų Sąjunga, kuri palaikė Lietuvos teises į Vilnių. O Sovietų
Sąjungos interesas buvo trukdyti bet kokioms Baltijos sąjungoms ar kolektyvinio
saugumo sutartims, o tai padarius pasirašyti atskirai su kiekviena Baltijos
šalimi nepuolimo ir neutralumo paktus.[20]
Lietuvos
diplomatų pastangos užtikrinti Lietuvos tarptautinį saugumą nesirealizavo dėl kelių
priežasčių. Pirma, tautų apsisprendimo teisė pilnai galėjo veikti tik ten, kur
buvo pilietinė visuomenė. O Lietuvoje tokios pilietinės visuomenės
susiformavimą komplikavo trintis tarp etnografinės (abiejų tautų valstybės
lietuvių - valstiečių tąsa) bei unijinės (abiejų tautų sulenkėjusių arba lenkų
bajorų tąsa) ideologijų, be to Lenkijos, o taip pat Rusijos ir Vokietijos
neigiamas poveikis. Antra, buvo pervertinta Vokietijos ir Rusijos kaip
tarptautinių garantų galimybė, nes šių valstybių parama Lietuvai dažniausiai
turėjo destabilizuojančių ir Lietuvą su Lenkiją kiršinančių interesų. Kaip
teigia Česlovas Laurinavičius, Rusija netgi spekuliavimo Lietuvos – Lenkijos
konflikto socialiniu aspektu, taip įgyvendindama objektyvią garantiją, kad
valstietiškoji Lietuva, pritrūkusi „valstybinio“ potencialo bus priversta
ieškoti pagalbos Rusijoje.[21]
Dar
vienas pakankamai stiprus Lietuvos saugumą destabilizuojantis veiksnys buvo
Lietuvos užsienio politikos nenuoseklumas.[22]
Šaltas dušas, kurį ketvirtojo dešimtmečio pradžioje gavo Lietuvos polinės
viršūnės buvo netikėtas SSRS ir Vokietijos susitarimai su Lenkija dėl nepuolimo
deklaracijų (atitinkamai 1932 m. ir 1934 m.) parodė tuometinės užsienio reikalų
politikos trumparegiškumą. Šių įvykių seka uždavė naują kursą Lietuvos užsienio
politikai[23], kurio objektu tapo ilgai
trečiąjį dešimtmetį ignoruoti ir atmetinėjami Pabaltijo valstybių saugumo
komplekso formatai[24].
Kalbant
apie SSRS poziciją, nors Lenkijos ultimatumo Lietuvai akivaizdoje, Sovietų
sąjunga ir buvo išsakiusi savo atsargią poziciją teigdama Lenkijai nesikėsinti
į Lietuvos nepriklausomybę, tačiau, kaip tuo metu teigė Vokietijos užsienio
reikalų ministras, vargu ar Lietuva, reikalui pribrendus, sulauktų tikros
pagalbos iš SSRS[25]. Sovietai vadovavosi
savanaudiškais išskaičiavimais – per visą tarpukarį nepaprastai sėkmingai
manipuliavę lietuvių ir lenkų ginču, jie sugebėjo įvaryti pleištą tarp trijų
Baltijos valstybių, sukliudyti jų sąjungos su Lenkija sudarymui ir užkirsti
kelią susiformuoti platesniam regioniniam blokui (nuo Helsinkio šiaurėje iki
Bukarešto pietuose).[26]
Stasys Lozoraitis, nepriklausomos Lietuvos užsienio reikalų ministras buvo
perkandęs šių didžiųjų valstybių interesus ir konstatavęs: „nei Sovietų Rusija,
nei Vokietija niekada negalėjo būti suinteresuotos tuo, kad mes atgautume
Vilnių [...], abi šios valstybės turėjo būti greičiau suinteresuotos Vilniaus
ginčo buvimu, bet ne jo teisingu išsprendimu“.[27]
Ketvirto
dešimtmečio pradžia Lietuvai buvo pakankamai komplikuota. Jau buvo įsisiautėjęs
konfliktas su Vokietija, kuri nutraukė Lietuvos eksportą. Dėl Lenkijos
suartėjimo su Vokietija Lietuva nebegalėjo tikėtis Vokietijos paramos.
Tradicinė orientacija į Vokietiją ir SSRS susvyravo. Lietuva liko stovėti lyg
ant vienos kojos ir toliau turėjo toliau orientuotis į sovietus. [28]
II. Sovietų Sąjungos diplomatija Lietuvoje
1930 – 1940 m.
2.1. Sovietų
sąjungos regioniniai interesai
Henry Alfred Kissinger, garsus amerikiečių
rašytojas, politologijos mokslininkas, diplomatas ir verslininkas, JAV
prezidentų Richard Nixon ir Gerald Ford prezidentavimo metu ėjęs Nacionalinio
saugumo patarėjo ir Valstybės sekretoriaus pareigas, savo veikale „Diplomatija“
apibrėždamas Rusijos imperinius siekius sako, kad būdingiausias Rusijos bruožas yra jos
paradoksiškumas. Nors Rusija nuolat kariavo ir plėtėsi į visas puses, ji buvo
įsitikinusi, kad jai nuolat gręsiąs pavojus. Juo daugiakalbesnė darėsi
imperija, juo labiau pažeidžiama Rusija jautėsi – iš dalies todėl, kad
kiekvieną tautelę jai reikėjo izoliuoti nuo kaimynų. Kad išlaikytų savo valdžią
ir sušvelnintų įtampą tarp daugybės imperijos tautų, visi Rusijos valdovai
griebdavosi mito apie didžiulę užsienio grėsmę, o tai ilgainiui virsdavo dar
viena išsipildančia pranašyste. Kissinger pažymi, kad Rusijos istorijos
paradoksas yra amžinas mesijiško veržlumo ir visa persmelkiančio nesaugumo
jausmo sampyna. Kraštutinė šio dvilypumo apraiška buvo baimė, kad jei imperija
nesiplėsianti – sprogsianti iš vidaus[29].
Istorikų tyrimai rodo, kad XX a. trečiojo
dešimtmečio antroje pusėje sovietai nebuvo linkę veltis į karinį konfliktą
Europoje. Apie tai liudytų ir 1926 m. pradžioje SSRS pasiūlyti nepuolimo paktai
Baltijos valstybėms. (Tuo metu sovietai, būdami dar pakankamai silpni, paniškai
bijojo, kad vakarų valstybės nesusimokytų ir neužpultų Rusijos.) Toks
daugiašalis sutarčių pasirašymas su Baltijos šalimis liudija SSRS siekį
Baltijos šalis išlaikyti suskaidytas bei silpninti jų ryšį su Tautų sąjunga, o
iš kitos pusės tai galima vertinti ir kaip sovietų savisaugos instinktą prieš
priešiškos jiems Europos vienijimąsi (Ženevos protokolo ir Lokarno pakto
projektai). Žiūrint giliau, suskaidytos ir stiprių sąjungininkų vakarinėje
Europoje neturinčios Baltijos šalys negalėjo būtų efektyviu buferiu tarp
Vokietijos ir bolševikinės Rusijos. Šiuo požiūrio strateginiu Sovietų tikslu
galima laikyti jų norą izoliuoti Baltijos šalis tarptautiniu mastu ir taip
pademonstruoti jų neefektyvumą. O vėliau, susidarius atitinkamoms sąlygoms,
Baltijos šalis panaudoti kaip bolševikinės revoliucijos tiltą į vakarų Europą. Tos
pačios minties yra ir Rusijos mokslininkė Elena Zubkova, kuri teigia, kad
trečiajame dešimtmetyje SSRS, pati būdama pakankamai silpna, neturėjo
teritorinių ambicijų prieš Baltijos šalis. Baltijos šalys buvo laikytos
buvusiomis imperijos provincijomis, pilnateisėmis Europinėmis partnerėmis. Maža
to, vadovaujantis Realpolitik
principais Baltijos šalys pradėtos vertinti ir kaip grėsmė SSRS, nes manyta,
kad šioms sugebėjus konsoliduotis jos galėtų sutriuškinti SSRS. [30]
SSRS užsienio reikalų liaudies komisaro
vairą paėmus M. Litvinovui SSRS ir toliau demonstravo taikingą nuostatą, bei
priėjo prie „bendro stalo“ koncepcijos taikymo. Buvo pasirašytos kelios
daugiašalės sutartys (SSRS, Estija, Latvija, Lenkija, Rumunija – dėl Briand –
Kellog pakto įsigaliojimo regione, SSRS, Suomija, Latvija, Estija, Lenkija ir
Prancūzija – dėl nepuolimo, SSRS, Estija, Latvija, Rumunija – dėl agresijos
apibrėžimo protokolo ir t.t.). Tokiu savo elgesiu Sovietai demonstravo savo
neagresyvią povyzą pirmiausia prieš Baltijos šalis ir norą išlaikyti status quo rytų Europoje. Lietuvai dėl
Vilniaus klausimo nedalyvaujant daugelio rytų Europos iniciatyvų (jei jose
dalyvaudavo Lenkija), reikėtų paminėti dar viena iniciatyvą, - Rytų paktą, nors jis ir žlugo, tačiau
Lietuvos požiūrių buvo teoriškai įmanomas dėl valstybių apsaugos ir pagalbos
objekto pakeitimo iš „sienų“ į „pačią valstybę“.
Europoje
prasidėjus suraikymo (angl. appeasement)
politikai, SSRS tapo labiau izoliuota nuo Europos politikos, o 1938 m. Baltijos
šalims pradėjus taikyti neutraliteto politiką, SSRS tapo dar labiau izoliuota.
Pačioms Baltijos šalims neutralitetas, negarantuojamas jokia jėga[31],
buvo geras ir patogus tol, kol jis atitiko Vokietijos ir vakarų Europos dvasią.
Vėlesni įvykiai parodė, kad pasikeitus geopolitikos gravitacijai, bei SSRS
„grįžus“ į Europos reikalų politiką Baltijos valstybės vėl atsidūrė ant
valstybingumo praradimo ribos.[32]
Maskvos
planuose į tris Baltijos valstybes žiūrėta tik kaip į laikiną darinį, kurį,
atsiradus progai, reikėjo likviduoti. Sovietų sąjunga apskritai Baltijos šalis
traktavo kaip Rusijos imperijos palikimą, laikinai ištrūkusį iš Maskvos
kontrolės, kurį reikia susigražinti.[33]
2.2. SSRS
diplomatijos įtakos formos Lietuvos vidaus politikoje
Besikurianti Lietuvos valstybė nuo pat
1919 m. dėl susiklėsčiusių politinių realijų susidūrė su kaimynais, norinčiais
ją prisijungti. Buvo nemaža priešiškai nusiteikusių jėgų, kurios siekė trukdyti
Lietuvos valdžios veiklą. Oponuojanti šalis dažnai savo slaptiems tikslams
pasiekti naudoja įvairius metodus, o vienas iš jų yra slaptosios tarnybos,
kurios dažniausiai renka informaciją, užsiėminėja ardomąja veikla, per kyšius
veikia politinį elitą, o per „perkamą“ žiniasklaidą formuoja atitinkamą tautos
nuomonę apie vieną ar kitą svarbų klausimą.
Lietuva buvo Sovietų Rusijos ir Lenkijos
žvalgybos bei antivalstybinio veikimo arena. Dar Sovietų Rusijai tai buvo kur
kas paprasčiau, nes ji už „pavadėlio“ laikė ne tik Komunistų partiją, bet ir
nesivaržydama naudojosi visais carinės Rusijos saugumo policijos archyvais.
Būtent šių archyvų dėka Sovietų Rusija įgijo papildomų galimybių verbuoti
agentus Lietuvoje. Šantažuojant buvusios „ochrankos“
slaptus bendradarbius, buvo galima išgauti reikalingą informaciją, bei
sukompromituoti nepaklusniuosius. Sovietų Rusiją, be verbavimo, ypatingai daug
dėmesio skyrė komunistams ir jų partijai. Sovietų Rusijos atstovybė pati ir per
savo karinę žvalgybą aktyviai dirbo stiprindama Lietuvos ir Baltarusijos komunistų
partijos antivalstybinę veiklą.[34]
Sovietų Sąjungos atstovybė Lietuvoje lėšų
savo veiklai plėsti nestokojo. Dar 1923 m. sovietinių atstovybių veiklos svorio
centras perkeltas iš diplomatinių atstovybių į prekybos atstovybes.
Diplomatinės atstovybės turėjo būti visiškai „švarios“ visuomenės akyse (jose
liko tik rezidentai ryšiams su svarbiausia agentūra), o dėl prekybos atstovybės
darbuotojų, kurie būtų apkaltinti slapta antivalstybine veikla, nekiltų painių
diplomatinių konfliktų. Be to, prekybos atstovybės dėl savo veiklos pobūdžio
turėjo daug geresnes galimybes plačiai bendrauti. Minėtos prekybos atstovybės
turėjo ir detalius nurodymus dėl savo veiklos vykdymo, kaip pavyzdžiui jos
turėjusios slapta skirti dideles sumas tiek socialistinės, tiek dešiniosios
pakraipos spaudos leidiniams, kurie turėję spausdinti užsakomuosius straipsnius
ir korespondencijas. Lietuvos slaptųjų tarnybų, o ypač tuo metu Lietuvoje veikusios
Politinės policijos dėmesio susilaukė Lietuvos komunistų partija, kuri
pasitarnaudama SSRS ir kominterno interesams vykdė savotišką agitaciją ir
propagandą prieš Lietuvos karines struktūras, Šaulių sąjungą, vadindama juos
Lietuvos fašistais. LKP buvo palaikoma ir kaip grandis jungusi Maskvą su
Vokietijos ir Čekijos komunistais.[35]
Komunistai, per Lietuvos komunistų
partiją, pasinaudodami Lietuvai iškilusiais ekonominiais sunkumais, 1932 – 1935
m. labai suaktyvino savo veiklą, didino partijos narių skaičių. 1939 m. LKP (b)
atkūrė ryšius su kominternu, suaktyvino savo veiklą, siekdama sukelti darbininkų
ir valstiečių revoliucinį sąjūdį bandė organizuoti masinius neramumus. Kaip
savo knygoje teigia A. Anušauskas, kominterno diriguojama LKP siekė sukelti
revoliucinį sąjūdį, tam, kad „platesniu mastu pasireiškus Sovietų Sąjungos
vyriausybė turėsianti pagrindo įsikišti į Lietuvos vidaus santvarką,
motyvuodama ir viešai paskelbdama, kad fašistinė Lietuvos vyriausybė visiškai
nebeturi krašto gyventojų pasitikėjimo ir nebegalinti išlaikyti viešosios
tvarkos, kad sudaro pavojų Sovietų Sąjungos sienų saugumui, ir tuo pretekstu
galėsianti pareikalauti sudaryti sovietų valdžią“.[36]
SSRS savo interesams įgyvendinti
Lietuvoje, bei veikti Lietuvos vidaus politiką kaip vieną iš pagrindinių
priemonių naudojo Komunistų partiją ir jos veiklą Lietuvoje. Komunistai, bendradarbiavo
su SSRS kominternu, Lietuvoje vykdė propagandinę veiklą, aktyviai dalyvavo
partijos ir profsąjungų veikloje. Komunistų propagandos tikslinė auditorija
buvo daugumoje miestų bedarbiai, kuriuos šie kurstydavo įvairioms nepaklusnumo
akcijoms.
Ketvirtame dešimtmetyje Lietuvos valstybingumui
grėsmę kėlė pagrindiniai du frontai. Vakaruose profašistinis ir liaudinis, o
rytuose kominterno diriguojamas komunistinis, kuris bandė kurti liaudies
frontą.
Lietuvos komunistai niekada nepraleisdavo
progos pasinaudoti visais šalies vidaus neramumais ir problemomis, tokiu būdu
siekdavo populiarumo, dėl visų šalies nesėkmių kaltindavo Lietuvos politinę
vadovybę, ir kaip alternatyvą esamai valdžiai „reklamuodavo“ komunistus su jų
idėjomis. Kaip tai iliustruojantį pavyzdį galima paminėti Suvalkijos – Dzūkijos
streiką, kurio metu, komunistai pasinaudodami susidariusia situacija prisidėjo
prie antivalstybinių nuotaikų kurstymo, savo atsišaukimu kreipėsi į
valstiečius, darbininkus, amatininkus ir net kariškius su siūlymu prisidėti
prie jų steigiamo „liaudies fronto“.[37]
Ypatingai atvirai ir mobilizuotai komunistai veikė jau vokiečiams grasinant dėl
Klaipėdos krašto. Komunistai kvietė mobilizuotis visus opozicijos atstovus ir
vardan Lietuvos nepriklausomybės išsaugojimo veikti prieš Vyriausybę.
Sovietų sąjunga taip pat vykdė ir atsargią
politiką, šiuo metu vadinamą „minkštaja galia“. SSRS pasiuntinybė Lietuvoje
demonstruodama palankų veidą palaikė ryšius su liberalia inteligentija ir tam
tikriems inteligentijos nariams ruošdavo priėmimus SSRS pasiuntinybėje, lengvai
duodavo leidimus keliauti į Sovietų Sąjungą. Minėti asmenys grįždavę iš SSRS
pakylėti gerų įspūdžių, bei įgavę palankų požiūrį ne tik į jos kultūrą bet ir į
pačia Sovietų Sąjungą.[38] Po
Klaipėdos krašto praradimo simpatijos Sovietų sąjungai dar daugiau padidėjo, o
lygiagrečiai suaktyvėjo ir komunistų veikla.
Nors daugumoje atvejų komunistų
organizuojami streikai buvo trumpalaikiai, tačiau jų skaičius liudija
suaktyvėjusią jų veiklą. Komunistų veiklą skatino nuo 1935 m. VII komunistinio
internacionalo suvažiavimo paskelbta liaudies fronto kūrimo programa, kur
lietuviai komunistai vykdydami šią programą būrė kairiąsias socialines sroves
ir atskirus asmenis į liaudies frontą. To pasėkoje 1936 m. Lietuvos Saugumo
departamentas paskelbė biuletenį, kuriame pabrėžė padidėjusį komunistų veikimą
ir nurodė priemones kaip su juo kovoti. Tai, kad šis klausimas buvo iškeltas
net iki vyriausybės lygio, rodo kad politinis elitas suprato ir vertino
komunizmą kaip grėsmę valstybingumo pamatams ir tai vertino rimtai. Buvo
nutarta remti organizacijas kovojančias prieš liaudies frontą, sustiprinti
informacijos sklaidą per spaudą ir radiją, „tramdyti“ kairiojo nusistatymo
žmones, palankius liaudies frontui, taikyti administracinio baudimo priemones
pačiam frontui artimiems žmonėms.[39]
Sovietai akylai stebėjo kokie politikai
iškyla Baltijos šalyse ir užima atsakingus politinius, diplomatinius ir
karinius postus. Šiuos asmenis Sovietai skirstydavo į tris grupes:
prosovietinės orientacijos, vakarietiškos pakraipos ir svyruojančius. Savaime
suprantama, Sovietai ieškojo galimybių ir įtakos formų, kad Lietuvoje į minėtus
postus būtų paskirti jei ne prosovietinės orientacijos tai bent jau neutralūs
asmenys. SSRS per savo pasiuntinybę Kaune turėjo priėjimą prie aukščiausio
Lietuvos politinio elito, tame tarpe ir Prezidento. Tuo priėjimu SSRS esant
poreikiui naudodavosi. Kaip įtakos pavyzdį galima paminėti, kad kai
vakarietiškų pažiūrų diplomatui Stasiui Lozoraičiui tapus 11-tuoju Lietuvos
užsienio reikalų ministru (1934 m. birželio 13 d.), tai netenkino nei vokiečių,
nei sovietų pasiuntinių Kaune. Stasio Lozoraičio paskyrimą jie vertinimo kaip
„ne savo žmogaus paskyrimą“ ir tuo reikalu kreipėsi į tuometinį Lietuvos
Prezidentą Antaną Smetoną, kuris ilgai turėjo įtikinėti tuometinį SSRS
pasiuntinį M. Karskį, kad toks paskyrimas yra būtinas, bei nėra kito galimo
kandidato. Panašaus pobūdžio incidentas kilo ir Lietuvos URM vadovui 1935 m.
bandant užmegzti kontaktus su Lenkija. Šios pastangos neliko nepastebėtos SSRS
ir per pasiuntinybę A. Smetona buvo paragintas atstatydinti S. Lozoraitį.
Lietuvos prezidentas jau ne pirmą karta privalėjo aiškintis SSRS dėl URM vadovo
veiksmų.[40] Kurioziška yra tai, kad
A. Smetonai „pripažinus“, kad jo ir URM vadovo pozicijos pastaruoju klausimu
išsiskyrė ir atsisakius atleisti S. Lozoraitį dėl to, kad nėra kuo jį pakeisti,
SSRS griežtesnės nuomonės šiuo klausimu nebeišsakė, nes ir patys matė, kad S.
Lozoraičio pakeitimas jiems palankesniu asmeniu (J. Baltrušaičiu) nėra pageidautinas.
Toks pakeitimas galimai iššauktų Lietuvos išėjimą iš Baltijos santarvės,
didesnių garantijų iš SSRS prašymą, o šiems atsisakius, eventualiai Lietuva
pultų į Lenkijos glėbį.[41] Tokius sovietų veiksmus gal ir galima
priskirti prie „Džentelmenų susitarimo“, tačiau bet kuriuo atveju tai turi būti
vertinama kaip SSRS kišimasis į Lietuvos vidaus reikalus. Lietuvai, tuo metu,
neliko nieko kito kaip tik laviruoti siekiant išsaugoti SSRS kortą žaidime su
Lenkija, bei paklusti tokiems sovietų reikalavimams.
Ketvirtame dešimtmetyje, sustiprėjusi
SSRS, sustiprino ir savo interesų protegavimą Lietuvoje per Lietuvos Komunistų
partiją. Taip pat sustiprėjo ir SSRS žvalgybinė veikla Lietuvoje. Per šias
sritis SSRS stengėsi destabilizuoti vidaus politinę veiklą, vidaus ir užsienio
politiką pakreipti sau priimtina linkme.
2.3. Sovietų Sąjungos laikysena Baltijos antantės, „Džentelmeniško
susitarimo“ ir kitų Pabaltijo saugumo komplekso iniciatyvų atžvilgiu
„Džentelmeniškas susitarimas“.
Pirminis „Džentelmeniškas susitarimas“ manoma Maskvos iniciatyva buvo sudarytas
1926 m. rugsėjo 28 d. Maskvoje, pasirašant Lietuvos ir SSRS nepuolimo paktą.
Pagal jį šalys įsipareigojo keistis visą informacija ir koordinuoti savo
politiką Lenkijos ir iš dalies Baltijos šalių atžvilgiu. Taip pat, Sovietų
Sąjunga pasižadėjo Lietuvai naudingai įtakoti Vokietiją ir kitas sau draugiškas
valstybes, remti Lietuvos pozicijas tarptautinėje arenoje, o per Vokietiją ir
Tautų sąjungoje.[42] Džentelmeniškas
susitarimas buvo reikalingas tiek Lietuvai, tiek Sovietų Sąjungai. Lietuva, šio
susitarimo sudarymo laikotarpiu ieškojo ramesnės užuovėjos nuo Lenkijos (bei
paramos Vilniaus klausimu) ir Rusija buvo ta šalis, kuri galėjo tai suteikti
reikalaudama sąlyginai nedaug. Sovietų Sąjunga po šio susitarimo įgijo kozirį
rytų Europos stabilumo formavimo žaidimuose. Ilgą laiką Sovietų Sąjunga naudodama
šią savo kortą „neleido“ Lietuvai suartėti nei su šiaurinėmis Baltijos
kaimynėmis, nei su pačia Lenkija. Kaip rašė istorikas Algimantas Kasparavičius
„džentelmeniško susitarimo sudarymas 1926 m. turėjo reikšti sovietinės
„civilizacijos“ triumfą Lietuvos diplomatijoje“.
„Džentelmeniškas susitarimas“ išgyveno
Lietuvos ir Sovietų Sąjungos pasitikėjimo krizę, kurios metu A. Voldemaras jau
buvo supratęs pagrindinius SSRS interesus „nieko neduoti, nieko konkretaus
nepasiūlyti, tačiau siekti veiksmų koordinavimo ir paslapčių žinojimo“. Ir buvo
atnaujintas jau URM vadovaujant D. Zauniui 1931 m. gegužės 25 d. Atnaujintas
susitarimas iš esmės buvo orientuotas į kitus užsienio politikos dalykus, - jis
jau buvo labiau antivokiškas nei antilenkiškas, o taip pat labiau subrendusi Lietuvos
diplomatija suvokė poreikį atskirti šį susitarimą nuo Lietuvos – SSRS nepuolimo
sutarties pratęsimo.[43] SSRS
atitinkamai turėjo savo tikslus ir interesus: a) SSRS užsienio politikos
Pabaltijo šalyse savarankiškumo išlaikymas ir stiprinimas; b) SSRS tranzito
kelių į vakarus užtikrinimas; ir c) kova su Lenkijos ir ją palaikančių
valstybių bandymu iš Pabaltijo šalių atimti nepriklausomą, neutralią politiką ir
įtraukti jas į antisovietines schemas.
Baltijos
antantė. 1934 m. rugsėjo
12 d. reaguojant į Vokietijos revanšizmo grėsmę Ženevoje
buvo pasirašyta Lietuvos, Estijos ir Latvijos
santarvės ir bendradarbiavimo sutartis. Sutarties objektas buvo savitarpio pagalba
užsienio politikos ir bendros svarbos klausimais (neapimant Vilniaus ir
Klaipėdos klausimų). Tam, kad patenkinti sovietus dar prieš pasirašant
Baltijos antantės susitarimą, 1934 m. rugpjūčio 31 d. Lietuvos diplomatijos
šefas SSRS pasiuntinį patikino, kad Lietuvos ir SSRS draugystė ir toliau lieka
Lietuvos užsienio politikos pagrindas, bei ši draugystė yra daug platesnė ir
gilesnė už susitarimą su Latvija ir Estija, bei, kad „Džentelmeniškas
susitarimas“ turės prioritetą prieš Baltijos antantę ir apie šį susitarimą
Latvija ir Estija net nežinos. Pats Baltijos antantės projektas sovietams stipriau
nekliuvo, tol, kol į antantę nebuvo bandoma pritraukti Suomijos ar sudaryti
Baltijos karines sąjungas (pirmiausia pritraukiant Latviją). To sovietai
netoleravo ir išsakė savo griežtą neigiamą poziciją šiais klausimais. Pasak E.
Zubkovos eventualiai SSRS tokios sąjungos sudarymui neprieštaravo, netgi
skatino. Vokietijoje į valdžią atėjus naciams SSRS suprato Europos galių
pusiausvyros svyravimus ir pradėjo ieškoti galių pusiausvyros atsvarų rytų
Europoje. SSRS nepavykus susitarti su Lenkija dėl Baltijos šalių
nepriklausomybės garantavimo, SSRS paskatino Baltijos antantės sudarymą
tikėdami tokios sąjungos neparankamu Vokietijai.[44] SSRS
taip pat ramino lietuvių pažadai sudarant Baltijos sąjungą Latviją ir Estiją
atitrauki iš Lenkijos ir atvesti į SSRS „glėbį“. Trišalę Baltijos sąjungą
sovietai greičiausiai tikėjosi panaudoti išsprendžiant ir Lietuvos įtraukimo į
Rytų paktą sunkumus (Lietuvai atsisakant sėsti prie vieno stalo su Lenkija).
Veikiausiai SSRS tikėjosi Lietuvą įtraukti į kolektyvinio saugumo kombinacijas,
ne kaip atskirą valstybę, o kaip vieningo politinio darinio neatskiriamą
elementą, kaip Baltijos sąjungos narę kartu su Latvija ir Estija. Tuo pačiu
buvo siejamos viltys ir gauti teisę Raudonosios armijos daliniams įžengti į
Lietuvos teritoriją.[45]
Pabaltijo
saugumo komplekso iniciatyvos. 1929 m. vasario 9 d. Maskvoje buvo
pasirašytas protokolas dėl Briando – Kellogo pakto įsigalėjimo regione (kitaip
žinomas kaip Litvinovo protokolas). Protokolą vieningai pasirašė SSRS, Lenkija,
Estija, Latvija ir Rumunija. Protokolo paskirtis pagrinde buvo juridinė formali
su tikslu uždrausti karą, kaip nacionalinės politikos priemonę. Vykstant
deryboms dėl šio protokolo pasirašymo buvo trumpam šmėstelėjusi galimybė ir
viltis pirmą kartą sudaryti viso Pabaltijo saugumo kompleksą, tačiau tai
neįvyko, nes šiame protokole nefigūravo Lietuva atsisakiusį jį pasirašyti šiuo
formatu. [46] Dabar galima daryti tik
prielaidas ir spėlioti ar nebūtų buvę Lietuvai naudingiau pasirašyti šį
protokolą, ir taip galbūt paskatinti Rygos sutarties revizijos procesą, ir
kokiu būdu pasiekti naudingų rezultatų užsienio politikoje. Aišku tai, kad
Sovietų Sąjunga, išstumdama Lietuvą iš bendro taikos bloko, tarsi būdama
garantuota, kad Lietuva „niekur nepabėgs“, tęsė Lietuvos „Nacionalinio
nepasitenkinimo“ išnaudojimą ir grindė kelią taikos bloko žlugimui.[47]
1934
m. iškilo dar viena saugumo idėja, vadinamasis Rytų paktas. Lietuviai
diplomatai aktyviai siekė projekto pasisekimo ir Lietuvos įtraukimo į jį, netgi
išsakė savo susirūpinimą Maskvoje dėl galimybės, kad Lenkija gali kėsintis
eliminuoti Lietuvą iš šio projekto. Tačiau pats projektas nesulaukė sovietų
palaikymo, SSRS ir toliau neigiamai žiūrėjo į galimą Baltijos valstybių
konsolidavimąsi, ypatingai neigiamai žiūrėjo į Lietuvos ir Lenkijos santykių
pagyvėjimą. Rytų pakto projektas žlugo dėl nesutarimo. Sovietų tikslas buvo
akivaizdus – gauti progą įvesti savo kariuomenę į kiekvieną gretimą valstybę, Lenkija
ir toliau siekė eliminuoti Lietuvą iš kolektyvinio saugumo iniciatyvų, o
Lietuviai grįžo prie seno siekio – su Rusijos pagalba išstumti Lenkiją iš
regiono.[48]
2.4. SSRS
diplomatija Klaipėdos atplėšimo nuo Lietuvos atveju
Vertinant
SSRS diplomatiją Lietuvoje vertėtų iš arčiau pažiūrėti į SSRS poziciją Lietuvai
netenkant Klaipėdos krašto. 1939 m. kovo 22 d. Vokietijoje buvo pasirašyta
Klaipėdos atidavimo Vokietijai sutartis. Vokietijai vykdant pastovų spaudimą
Lietuvos vyriausybei neliko nieko kito, kaip tik pasyviai stebėti kaip
Klaipėdos kraštas rieda į Vokietijos rankas. Lietuvos vyriausybė negavusi
Klaipėdos konvenciją pasirašiusių valstybių paramos (pirmiausia Anglija ir
Prancūzija), savarankiškai nedrįso erzinti galingo kaimyno, kuriam net didelės
valstybės nusileidinėjo. Tiesa, Lietuva dėl to kreipėsi ir SSRS. Kreipimasis
skambėjo taip: „Ponui Mironui skubiai pavedus, pranešu Jums, kad iš patikimų
šaltinių sužinota, jog vokiečiai yra priėmę sprendimą dar šį mėnesį ginkluota
jėga užimti Klaipėdos sritį.<...> Man pavesta skubiai išsiaiškinti, kokią
poziciją Jūs galėtumėte užimti ir kokį patarimą Jūs galėtumėte duoti Lietuvai,
jei tie gandai iš tikrųjų pasitvirtintų“.[49] Į
tokį konkretų Lietuvos užklausimą M. Litvinovas nieko konkretaus neatsakė, tiesiog
pasiūlė kreiptis į Klaipėdos konvencijos dalyves, o SSRS nebuvo viena iš jų.
Nors Rusijos istorikai teigia, kad SSRS buvo pasirengusi padėti Lietuvai
Lietuvos akistatoje su Vokietija dėl Klaipėdos krašto, esą šiai pagalbai kelią
užkirto tik pačių lietuvių pasirinktas vokiškas „fašistinis“ kursas, realūs
įvykiai rodo kai ką kitą[50]. Jau
po Rapolo sutarties pasirašymo suaktyvėjo SSRS ir Vokietijos bendradarbiavimas
įvairiose srityse, tame tarpe ir diplomatinėje, o tai lėmė, kad SSRS visada
stengėsi atsižvelgti į Vokietijos interesus Klaipėdos krašte, ir galima sakyti,
juos pripažino.[51] Reikia paminėti ir tai,
kad sovietai ne kartą mėgino tarpininkauti sprendžiant Lietuvos ir Vokietijos
konfliktą, mėgino jį švelninti, bet darė tai tik dėl to, kad bijojo, jog konfliktas
Lietuvą gali suartinti su Lenkija, kas būtų ypatingai neparanku SSRS ir iš
dalies Vokietijai.
Pačiu lietuvių pozicija dėl Klaipėdos
krašto buvo tokia, kad buvo stengiamasi maksimaliai įtraukti SSRS į Klaipėdos
krašto eksploatavimą, Lietuva buvo suinteresuota plėsti SSRS eksportą per
Klaipėdos uostą, siekė SSRS suteikti laisvąją zoną, sumažinti geležinkelio
tarifus. Tokiais veiksmai norėta SSRS padaryti labiau suinteresuota Klaipėdos
krašto buvimu Lietuvos rankose,[52] bei
tuo pačiu atskirti Klaipėdos krašto pramonininkus nuo Vokietijos ir su SSRS
pagalba juos labiau pririšti prie Lietuvos.[53] Buvo
nemažai lūkesčių, ypatingai iš Lietuvos kairiųjų jėgų, dėl galimo SSRS karinės
pagalbos, tačiau buvo baiminamasi galimo Lietuvos komunistų perversmo ir buvo labai
rimtai mąstoma, kad SSRS karinių pajėgų įvedimas nereikštų ir automatiško jų
išvedimo konfliktui pasibaigus.
Apskritai SSRS pritarė Lietuvos sprendimui
ginkluotu būtų nesipriešinti Vokietijai, ir taikiai nusileisti Vokietijos
ultimatyviam spaudimui. Sovietai nesirengė ir neketino padėti Lietuvai
išlaikyti Klaipėdos, nes nenumatė šioje vietoje stabdyti Vokietijos
ekspansijos. SSRS nuo pat Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos šią sritį
pripažino Vokietijos intereso zona, ir nuo pat pradžių jo pajungimą prie
Vokietijos laikė tik laiko klausimu. Savo ruožtu Sovietai suprasdami, kad patys
į Klaipėdą nepretenduoja, stengėsi palaikyti jėgų balansą, didino savo įtaką
likusioje Lietuvos dalyje, Latvijoje, Estijoje ir Suomijoje visą kitą vakarinę
dalį pradedant nuo Klaipėdos krašto palikdama Vokietijos įtakos sferoje. Kaip
parodė vėlesni įvykiai, Molotovo - Ribentropo paktas tik įteisino šį rytų
Europos padalijimą tarp dviejų galiūnių.
2.5. SSRS
ir Vokietijos diplomatinis bendradarbiavimas Lietuvoje
1939
m. rugpjūčio 23 dieną tarp SSRS ir Vokietijos sudarytas Molotovo – Ribentropo
paktas buvo išdava ilgo abiejų šalių bendradarbiavimo rezultatas.
Bendradarbiavimas, pagreitį įgavęs po Rapolo sutarties sudarymo antrojo
pasaulinio karo išvakarėse buvo įgavęs dar didesnį mąstą. SSRS ir Vokietijos
suartėjimas labai suartino ir Lietuvoje reziduojančius abiejų šalių
pasiuntinius, kurie vienas su kitu palaikė gerokai artimesnius ryšius negu su
kitų šalių pasiuntiniais. Tai nebuvo vien įprasti diplomatiniai kontaktai, per
kuriuos pasikeičiama nuomonėmis, svarstomos tarptautinio gyvenimo aktualijos.
SSRS ir Vokietijos diplomatinis bendradarbiavimas buvo specifinė politika,
sankcionuota ir organizuota abiejų šalių aukščiausios valdžios. Šia politika
siekta, kad Baltijos šalys, kaip ir kitos valstybės, esančios tarp Vokietijos
ir SSRS, nesudarytų jokios sąjungos, kad išliktų paskiros, viena nuo kitos
izoliuotos, net neturėtų suderintos užsienio politikos, kitaip sakant, kad rytų
ir vidurio Europoje neatsirastų jokio karinio – politinio bloko, kuris ateityje
galėtų sulaikyti Vokietijos ekspansiją į rytus, o SSRS – į vakarus. Jų nuomone
Baltijos šalys turėjo tapti jas jungiančiu tiltu, o ne jas skiriančiu Anglijos
ar Prancūzijos įtakos veikiamu barjeru. Tiek SSRS, tiek Vokietija Baltijos
šalis tarpukario laikotarpiu norėjo laikyti tarsi užkonservuotas,
nepasirengusias gynybai, nepasirūpinusias savo saugumu, kad prireikus būtų
galima iš jų ką nori pasiimti ir pasidalyti. Baltijos šalių konsolidacija
stabdyta įvairiais būdais. Sovietų ir Vokietijos diplomatai rengdavo suderintus
diplomatinius demaršus. Kaip tik kildavo koks nors sąjungos kūrimo sumanymas,
jie tuoj įspėdavo Baltijos šalių politikus, kad sąjungos sudarymas bus
nedraugiškas, net priešiškas tiek SSRS, tiek Vokietijai žingsnis. Lietuvos
politikams dar būdavo nurodoma, kad įstojus į sąjungą Lietuva negalės tikėtis
paramos kovoje su Lenkija dėl Vilniaus. Kartu veikdami SSRS ir Vokietijos
diplomatai neretai kišdavosi į Lietuvos vidaus reikalus, reguliuodavo čia
politinį procesą. Jie rėmė tas jėgas, kurios nepritarė Baltijos sąjungai ir
siekė orientuoti Lietuvą į Vokietiją ir SSRS (Lietuvoje tokia jėga buvo
tautininkai).
Taigi,
tokiu būdu vykdant artimą bendradarbiavimą 1939 m. gana nesunkiai buvo
sudarytas Baltijos šalių padalijimo paktas.[54]
2.6. SSRS
diplomatija prasidėjus II pasauliniam karui
SSRS
diplomatiją Lietuvoje prasidėjus II pasauliniam karui galima laikyti SSRS
diplomatijos ar įtakos Lietuvoje galutiniu etapu, kuris buvo SSRS interesų
įgyvendinimo Lietuvoje rezultatas. Agresija prieš Baltijos šalis, tame tarpe ir
Lietuvą SSRS buvo numačiusi vykdyti
dviem etapais. Pirmojo etapo metu 1939 m. rugsėjo – spalio mėnesį, Sovietų
sąjunga stengėsi priversti pasirašyti draugystės ir tarpusavio pagalbos
sutartį. Su Lietuva tokia sutartis buvo pasirašyta 1939 m. spalio 10 d. Tokios
sutarties esmė buvo SSRS gauti galimybę dislokuoti sovietines karines bazes,
kurių potencialas būtų didesnis už Lietuvos karines pajėgas ir taip toliau
įgyvendinti Molotovo – Ribentropo pakto nuostatas. Šio etapo metu sovietai
eilinį kartą pasinaudojo Vilniaus korta. Sovietai be didesnio pasipriešinimo
privertė Lietuvą įsileisti į savo teritoriją Raudonosios armijos karines įgulas
už tai Lietuvai atiduodama Vilnių, kurį buvo užkariavę per Lenkijos kampaniją
1939 m. rugsėjo mėnesį.
Antrasis etapas paprasčiausiai vadinamas okupacijos etapu.
Tuo metu kai jau Prancūzija buvo kritusi, Skandinavijos klausimas taipogi „išspręstas“,
1940 m. birželio 14 - 15 d. buvo okupuota Lietuva.
1940
m. birželio mėnesį Viačeslavas Molotovas kalbėdamas apie įvykdytą okupaciją jau
be užuolankų pareiškė, kad Sovietų Sąjunga vykdo savo istorinę misiją Baltijos
jūros baseino valstybėse, kad mažoms tautoms nėra ateities savarankiškai
gyvuoti, kad jos turi išnykti. Lietuva, kartu su kitomis Baltijos šalimis
privalo prisijungti prie Sovietų Sąjungos šalių šeimos, kuri plėsis ir
ilgainiui užims visą Europos teritoriją.[55]
Išvados
Atlikus SSRS diplomatijos Lietuvoje 1930 – 1940 m. analizę
galima daryti išvadą, kad nors sovietai tarpukaryje ir pripažino Lietuvos
nepriklausomybę, bet stengėsi ją išlaikyti savo įtakoje, siekė, kad Lietuva nesišlietų
prie galimų sąjungininkių, nesudariusi karinės sąjungos, nesiorientuotų į
vakarus, būtų pasyvi, nepasiruošusi gynybai, jaustųsi nesaugi.
Šiam tikslui pasiekti SSRS naudojo šias priemones:
- SSRS naudodama Vilniaus kortą sugebėjo Lietuvą išlaikyti savo įtakos sferoje visą nepriklausomos Lietuvos gyvavimo laikotarpį. SSRS būdama vienintelė šalis, kuri palaikė Lietuvos interesą į Vilnių (nepripažino jo Lenkijai), vykdė nuolatinę manipuliaciją ir spaudimą Lietuvai, kontroliavo Lietuvos politinį elitą, jų priimamus sprendimus užsienio politikos atžvilgiu, tokiu būdu Lietuvos užsienio politiką padarydama visiškai priklausoma nuo SSRS.
- SSRS ne tik neigiamai žiūrėjo, tačiau vykdė ir praktinius veiksmus neleisdama Lietuvai gerinti santykių su Lenkija ar prieštaraudama Baltijos šalių konsolidacijai. Stiprus Pabaltijo regionas SSRS buvo neparankus, todėl sovietai su kiekviena šalimi stengėsi vykdyti atskirą bendradarbiavimą, atskirai pasirašinėjo susitarimus. Manipuliavo Lenkijos grėsme, pastoviai stengėsi išlaikyti atitinkamą Lietuvos – Lenkijos įtampos lygį.
- Sovietų pasiuntinybės Lietuvoje veikla, Lietuvos komunistų partijos veikla, slaptųjų tarnybų veikla buvo Lietuvos vidaus politiką įtakojantys faktoriai. SSRS tokiu būdu vykdė aktyvią kovą Lietuvos vidaus politikoje, tam, kad būtų priimami SSRS palankūs politiniai sprendimai, keliamas visuomenės nepasitenkinimas egzistuojančia santvarka, formuojama teigiama nuomonė apie Sovietų Sąjungą. Tokiu būdu SSRS vykdė savo „sovietizacijos“ projektą, rengė dirvą ateities aneksijai.
Lietuva, nagrinėjamu laikotarpiu, neturėjo didelės užsienio
politikos pasirinkimo laisvės. Per savo nepriklausomybės laikotarpį išnaudojo
daugelį užsienio politikos variacijų, nuo Berlyno – Maskvos ašies pirmąjį
nepriklausomybės dešimtmetį iki santykių su Lenkija gerinimo, Baltijos antantės
ir neutraliteto antrąjį dešimtmetį. Nei viena iš šių priemonių Lietuvos situacijos
tarptautinėje arenoje nestiprino ir nuo valstybingumo praradimo neišsaugojo. SSRS
analizuotu laikotarpiu Lietuvą matė tik kaip “pyragą”, kuris, atėjus laikui
turi būti padalintas didesniems geopolitikos žaidėjams. SSRS diplomatija buvo
viena iš stipriausiai Lietuvą veikiančių destabilizuojančių jėgų, kuri
baigiantis ketvirtajam dešimtmečiui Lietuvą įtraukė į kurį laiką puoselėtą
sovietizacijos “projektą”.
Nedas Kardelis
Barry.Grikis@gmail.com
Nedas Kardelis
Barry.Grikis@gmail.com
[1]
Laurinavičius Č., Politika ir
diplomatija. Lietuvių tautinės valstybės tapsmo ir raidos fragmentai, Kaunas:
Naujasis Lankas, 1997 m.
[2] Laurinavičius
Č., Motieka E., Statkus N., Baltijos
valstybių geopolitikos bruožai XX amžius, Vilnius: LII leidykla, 2005 m.
[3] Каспаравигюс А., Лауринавигюс., Леьедева Н., CCCP и Литва в годы второй мировой войны,
Vilnius: LII leidykla, 2006 m.
[4] Žalys V. Lietuvos diplomatijos istorija (1925-1940).
I tomas, Versus aureus, 2007 m.
[5] Butkus Z., Baltijos valstybių vienybės idėja ir
praktika 1918-1940 metais. Vilnius: LII leidykla., 2008 m.
[6] Butkus Z. Lietuvos diplomatija XX amžiuje. Stasys
Lozoraitis sovietų diplomatų akimis. Vilnius: Vaga., 1999 m.
[7] Butkus Z. Vokietijos ir SSRS diplomatinis
bendradarbiavimas Baltijos šalyse 1920-1940 m.
[8] Butkus Z. SSRS požiūris į Klaipėdos krašto atplėšimą
nuo Lietuvos 1939 metais.
[9] Jakštas J., Nepriklausomos Lietuvos istorija 1918 – 1940,
Čikaga: Akademinio Skautų Sąjūdžio Vydūno Fondas., 1992 m.
[10] Anušauskas A., Lietuvos slaptosios tarnybos (1918 – 1940),
Vilnius: Mintis, 1993 m. p.
[11] Anušauskas A., Lietuvos žvalgyba 1918-1940, Versus
Aureus, 2014 m.
[13]
Kasparavičius A., Kauno ir Maskvos
„džentelmeniškas polonezas“ Varšuvai (1926 – 1936). Lietuvos diplomatija XX
amžiuje, Vilnius :
Vaga, 1999 m. p. 92.
[14] Diplomatija –
tarpvalstybinis bendravimas, kurio metu dėl valstybių santykių reikalų derasi
oficialūs pareigūnai, viena svarbiausių valstybės užsienio politikos tikslų
įgyvendinimo priemonių.
[15]
Geopolitiniai veikėjai – valstybės turinčios galimybės ir valią veikti procesus
už savo sienų (Baltijos valstybių geopolitikos bruožai. XX amžius., Vilnius:
VII leidykla, 2005 m. p. 15)
[16]
Laurinavičius Č., Politika ir
diplomatija. Lietuvių tautinės valstybės tapsmo ir raidos fragmentai, Kaunas:
Naujasis Lankas, 1997 m. p. 259.
[17] Žalys V. Lietuvos diplomatijos istorija (1925-1940).
I tomas, Versus aureus, 2007 m., p. 18.
[18] Žalys V. Lietuvos diplomatijos istorija (1925-1940).
I tomas, Versus aureus, 2007 m., p. 18.
[19]
Laurinavičius Č., Motieka E., N. Statkus., Baltijos valstybių geopolitikos
bruožai, XX amžius, Vilnius: LII leidykla, 2005 m. p. 98, 105.
[20]
Jakštas J., Nepriklausomos Lietuvos
istorija, 1918 – 1940, JAV: Akademinio Skautų Sąjūdžio Vydūno fondas, 1992
m. p. 97.
[21]
Laurinavičius Č., Politika ir diplomatija.
Lietuvių tautinės valstybės tapsmo ir raidos fragmentai, Kaunas: Naujasis
Lankas, 1997 m. p. 9.
[22]
Žalys V., Lietuvos diplomatija XX
amžiuje. Stasys Lozoraitis – Lietuvos
užsienio reikalų ministras, Vilnius: Vaga, 1999 m. p. 32.
[23]
Butkus Z. Lietuvos diplomatija XX
amžiuje. Stasys Lozoraitis sovietų diplomatų akimis. Vilnius: Vaga., 1999
m., p.88.
[24]
Saugumo kompleksas – grupė valstybių, kurių pagrindiniai saugumo interesai –
tiek konfliktiniai, tiek ir kooperaciniai – yra susiję taip glaudžiai, kad funkcinis
tų valstybių saugumas nebegali būti realistiškai suvokiamas atskirai vienas nuo
kito. (Buzan B. Žmonės, valstybės ir
baimė. V, 1997., p. 238 – 287.)
[25]
Jakštas J., Nepriklausomos Lietuvos
istorija 1918 – 1940, Čikaga: Akademinio Skautų Sąjūdžio Vydūno Fondas., 1992
m., p. 171.
[26]
Žalys V., Lietuvos diplomatija XX
amžiuje. Stasys Lozoraitis – Lietuvos
užsienio reikalų ministras, Vilnius: Vaga, 1999 m. p. 28.
[27]
Lietuvos užsienio reikalų ministro S. Lozoraičio 1935-04-18 memorandumas Nr.
446 Respublikos Prezidentui A. Smetonai. Į rankas. Visai slapta. // Lietuvos ir
Lenkijos santykiai 1917-1994. Dokumentų rinkinys. Vilnius, 1998 m. p. 98.
[28]
Butkus Z. Lietuvos diplomatija XX
amžiuje. Stasys Lozoraitis sovietų diplomatų akimis. Vilnius: Vaga., 1999
m., p.86.
[29] Kissinger H., Diplomatija, Vilnius: Pradai, 2003.
[30] Зуькова Е., Приьалтика и
Кремль 1940-1953 Москва: Россрэн, 2008. p. 19.
[31] Каспаравигюс А., Лауринавигюс., Леьедева
Н., CCCP и Литва в годы второй мировой
войны, Vilnius: LII leidykla p. 82.
[32] Laurinavičius
Č., Motieka E., Statkus N., Baltijos
valstybių geopolitikos bruožai XX amžius, Vilnius: LII leidykla, 2005 m.,
p. 114-116.
[33] Žalys V. Lietuvos diplomatijos istorija (1925-1940).
I tomas, Versus aureus, 2007 m., p. 22.
[34]
Anušauskas A., Lietuvos slaptosios
tarnybos (1918 – 1940), Vilnius: Mintis, 1993 m. p. 57-58;
[35] Anušauskas A., Lietuvos
slaptosios tarnybos (1918 – 1940), Vilnius: Mintis, 1993 m. p. 108-109;
[36]
Anušauskas A., Lietuvos slaptosios
tarnybos (1918 – 1940), Vilnius: Mintis, 1993 m. p. 229;
[37]
Jakštas J., Nepriklausomos Lietuvos
istorija, 1918 – 1940, JAV: Akademinio Skautų Sąjūdžio Vydūno fondas, 1992
m. p. 160.
[38] Ten pat., p. 186.
[39] Ten pat., p. 165.
[40]
Butkus Z. Lietuvos diplomatija XX
amžiuje. Stasys Lozoraitis sovietų diplomatų akimis. Vilnius: Vaga., 1999
m., p.85.
[41]
Žalys V., Lietuvos diplomatija XX
amžiuje. Stasys Lozoraitis – Lietuvos
užsienio reikalų ministras, Vilnius: Vaga, 1999 m. p. 45.
[42]
Kasparavičius A. Lietuvos diplomatija XX
amžiuje. Kauno ir Maskvos „džentelmeniškas polonezas“ Varšuvai (1926-1936),
Vilnius: Vaga, 1999 m. p. 92.
[43]
Kasparavičius A. Lietuvos diplomatija XX
amžiuje. Kauno ir Maskvos „džentelmeniškas polonezas“ Varšuvai (1926-1936),
Vilnius: Vaga, 1999 m. p. 105.
[45] Butkus Z., Baltijos valstybių vienybės idėja ir
praktika 1918-1940 metais. Vilnius: LII leidykla., 2008 m., p. 66.
[46]
Laurinavičius Č., Lietuvos diplomatija XX
amžiuje. Dėl saugumo komplekso formavimosi Rytų Pabaltijyje. Vilnius: Vaga.,
1999 m., p. 122.
[47]
Laurinavičius Č., Politika ir
diplomatija. Litvinovo protokolas (1929-02-09) ir Lietuvos diplomatija. Kaunas: Naujasis lankas, 1997 m. p.
182.
[48] Laurinavičius Č.,
Lietuvos diplomatija XX amžiuje. Dėl saugumo komplekso formavimosi Rytų
Pabaltijyje. Vilnius: Vaga., 1999 m., p. 124.
[49] 1939 m. kovo 14 d. J. Baltrušaičio raštas M. Litvinovui. RFUPA, f.0151, ap. 30 sg. 56, b. 5, 1.14.
[50] Navickas K. TSRS vaidmuo ginant Lietuvą nuo
imperialistinės agresijos 1920-1940 metais. Vilnius, 1966.
[52] Butkus
Z. SSRS požiūris į Klaipėdos krašto
atplėšimą nuo Lietuvos 1939 metais, p. 120.
[53] Žalys V. Lietuvos diplomatijos istorija (1925-1940).
I tomas, Versus aureus, 2007 m., p. 532.
[54] Butkus Z. Vokietijos ir SSRS diplomatinis
bendradarbiavimas Baltijos šalyse 1920-1940 m.
[55] Makauskas B. Didžiųjų pasaulio valstybių požiūris į
Baltijos valstybes II pasaulinio karo metu. Lituanistika., 1996, Nr. 3(27).
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą