Ukrainos konflikto vertinimas pagal Samuel P. Huntington
Šiame
darbe analizuosiu Ukrainą kaip civilizacijos sudedamąją dalį, Ukrainos vaidmenį
civilizacijų susidūrimo kontekste, bei Ukrainos įvaizdžio konstravimą.
Pagrindinis klausimas kurį atsakysiu, tai yra ar šių dienų Ukrainos konfliktas
su Rusija yra užprogramuotas Samuel P. Huntington aprašytame civilizacijų
susidūrime ir jis vyksta būtent pagal Huntington modelį, ar tai yra dviejų ar
daugiau valstybių ir jų interesų susidūrimas.
Ukrainos
klausimas politologų yra išnagrinėtas pakankamai išsamiai, šis dalykas nėra
naujas, tačiau pastarųjų mėnesių įvykiai, kietas Rusijos spaudimas leidžia į
Ukrainos situacija pažiūrėti dar kartą.
Analizei
atlikti rėmiausi Samuel P. Huntington „Civilizacijų susidūrimas“ ir Said
Orientalizmas straipsniais, mokslinių duomenų bazių medžiaga, viešais politikių
pasisakymais, politologų vertinimais ir apžvalgomis.
Civilizacijų susidūrimas pagal Huntington
Samuel
P. Huntington savo straipsnyje “Civilizacijų susidūrimas” iškelia hipotezę, kad
pagrindinės naujųjų laikų konfliktų priežastys bus ne ideologinės ar ekonominės,
o kultūrinės. Kaip autorius teigia stiprios šalys ir toliau dominuos pasaulio
politikoje, tačiau konfliktai įsiplieks tarp skirtingų civilizacijų. Autorius
straipsnyje iliustruoja konflikto evoliuciją, nuo konfliktų tarp valdovų ir
imperatorių, vėliau konfliktai evoliucionavo į konfliktus tarp tautų, dar
vėliau, po pirmojo pasaulinio karo, konfliktai įgavo ideologinį pagrindą, o po
šaltojo karo konfliktas konstruojamas tarp skirtingų civilizacijų, pirmiausia
tarp vakarų ir ne vakarų civilizacijų. Tariamos linijos, kuriomis ribojasi
civilizacijos, taps ateities karo mūšio laukais.
Civilizacija pagal Huntington turi kultūrinį
identitetą, aiškiai atskiriantį regionus, etnines grupes, tautas, religines
grupes ir kitus skirtingą kultūrinį pamatą turinčius socialinius darinius.
Civilizacija yra didžiausia kultūriniu pagrindu susiformavusi socialinė grupė,
dažniausiai turinti bendrą kalbą, istoriją, religiją, papročius ir dažniausiai jos
nariai identifikuoja save kaip tos kultūrinės civilizacijos dalį. Autorius
teigia, kad šių dienų pasaulyje egzistuoja septynios – aštuonios civilizacijos,
kurios bendraudamos tarpusavyje ir turėdamos skirtingus pasaulio suvokimo
medelius, skirtingus interesus gali iššaukti konfliktus. Prie civilizacijų
priskiriama: Vakarų (Europa, Šiaurės Amerika); Konfucionizmas (Kinija);
Japonija; Islamas; Induizmas (Indija); Slavai – Ortodoksai; Lotynų Amerika,
Afrika (?).
Pasak Hungtingono konfliktai tarp civilizacijų
įvyksta dėl šių pagrindinių priežasčių: (1) Civilizacijos viena nuo kitos skiriasi
ne tik savo istorija, kalba, religija, tradicijomis, tačiau ir savo požiūriu į
Dievą, į santykius tarp žmogaus ir Dievo, tarp vyro ir moters, tarp valdžios ir
piliečio, į pareigos ir atsakomybės svarbą ir t.t. Nors šie skirtumai nebūtinai
reiškia konfliktą, o konfliktas nebūtinai reiškia agresiją, tačiau istorija
parodė, kad būtent šie skirtumai sukelia ilgiausius ir žiauriausius konfliktus;
(2) Sparčiai augant žmonių gebėjimui keliauti, bendrauti, pažinti, didėja ir
sąveika tarp skirtingų civilizacijų atstovų, plečiasi jų pažinimas vienas apie
kitą, o taip pat ir apie skirtumus kurie yra tarp jų civilizacijų; (3) Pasaulinis
ekonominės modernizacijos ir socialinės kaitos procesas sumažino tautų savidentifikacijos
galimybę, ko pasėkoje šią spragą užpildė religiniai judėjimai dar vadinami
fundamentaliaisiais judėjimais; (4) Augant civilizacijų supratingumo lygiui
auga ir ne Vakarų civilizacijų „grįžimo prie savo šaknų“ tendencijos. Tai yra
Vakarų civilizacija nebeimama, kaip siektinas civilizacijos objektas, bet
grįžtama prie savo civilizacijos šaknų. Brandinamos ir skleidžiamos
Rusifikacijos, Islamizmo, Induizmo ir kt. idėjos. Taigi, Vakarų civilizacija,
būdama galinga geopolitine jėga, susiduria su ne Vakarų civilizacijomis, kurios
vis daugiau pastangų ir resursų skiria tam, kad nukreiptų likusį pasaulį ne
Vakarų civilizacijos diktuojamu kursu; (5) Kultūriniai civilizacijų bruožai yra
mažiau dinamiški nei tarkime ideologiniai ar ekonominiai. Jei ideologiją galima
keisti, tai kultūrą, - ne. Rusai negali tapti Estais, o Armėnai – Azerais. Dar
mažiau paslanki yra religija. Jei pavyzdžiui įmanoma būti pusiau prancūzu,
pusiau arabu, tai pusiau krikščioniu ir pusiau musulmonu – ne; (6) Ekonomika
skirstosi regionais ir formuoja regioninius blokus, kurių vaidmuo ir svarba
įgauna vis didesnį pagreitį, tačiau ekonominiai regioniniai blokai sėkmingai
veikia jei juos formuojančios kultūros yra panašios ar net susilieja.[1]
Ukrainos vieta civilizacijų žemėlapyje
Liniją,
dalijančia Europą į civilizacijas nubrėžė Williams Wallace, kuris Europą
padalijo į Vakarų krikščionybės ir į Ortodoksų krikščionybės ir Islamo dalis.
Riba eina per Suomijos ir Rusijos pasienį, Baltijos šalių ir Rusijos pasienį,
dalija Baltarusiją ir Ukrainą į dvi dalis, perskelia ir Rumuniją. Piečiau ši
linija atskiria Slovėniją ir Kroatiją nuo buvusios Jugoslavijos, o Balkanuose
atskirai Habsbrugų ir Otomanų imperijas. Žmonės, likę vakarinėje dalyje yra
Protestantai ir katalikai, dalijasi bendra istorine patirtimi, buvo įtakoti
feodalizmo, reformacijos, Prancūzų revoliucijos, industrinės revoliucijos, kai
tuo tarpu rytinės dalies tautos šiuos istorinius procesus pajuto menkai. Slavų
ortodoksų civilizacija pasižymėjo kaip ekonomiškai prasčiau išsivysčiusi,
nelinkusi suformuoti stabilios demokratinės sistemos. Istorija jau parodė, ir
dar tebedemonstruoja, kad ši linija ne visada yra tik kultūros skirtumų linija.
Įvykiai Jugoslavijoje ir šių dienų įvykiai Ukrainoje, rodo, kad ši linija
kartas nuo karto tampa kruvinų susirėmimu riba.[2]
Ši
linija Ukrainą dalija dvi dalis:
vakarinę dalį, kuri priskiriama Vakarų krikščionybės kultūrai ir rytinę,
priskiriamą Ortodoksų slavų ir Islamo kultūrai. Šios dvi Ukrainos dalys iš
esmės skiriasi. Vakarinėje dalyje žmonės šneka ukrainiečių kalba, rytinėje –
rusų. Architektūra rytinėje labiau panėšėja į klasikinę Europietiškąją (pvz. ilgos
ir siauros akmenimis grįstos gatvelės), o rytų dalies architektūra yra grynai
sovietinio stiliaus, kur miestai pilni sovietinio stiliaus blokinių
daugiaaukščių gyvenamųjų namų kvartalų vienas nuo kitos praskirtų plačiais
pėsčiųjų bulvarais. Abu regionai turi skirtingus savo didvyrius, kurių garbei
pastatyta daug paminklų. Rytinėje dalyje dominuoja Lenino paminklai, vakarinėje
– Antrojo pasaulinio karo Ukrainiečių nacionalisto revoliucionieriaus Stepano
Banderos atminimo paminklai. Vakarinės dalies gyventojai, kurie daugumoje yra
etniniai ukrainiečiai save identifikuoja kaip vakarų kultūros dalį, pritaria
demokratiniams procesams, ekonomikos liberalizmui, o gyventojus iš rytų laiko
prorusiškais. Tuo tarpu rytiečiai save priskiria Rytų ortodoksų kultūrai, Sovietų
Sąjungos žlugimą jie laiko klaida, nepalaiko demokratinių iniciatyvų, o pačius
ukrainiečius laiko nacionalistais ir fašistais.[3]
Rytinėje Ukrainos dalyje gyvena ir Krymo totoriai, kuriai Ukrainoje atstovauja Islamiškąją
civilizaciją. Krymo totoriai, kurių skaičius sudaro apie 10 procentų visos
Krymo populiacijos, patys save identifikuoja kaip dalį Islamiškojo pasaulio /
civilizacijos, išlaiko savo papročius ir kultūrą, išskiria save iš likusių
pusiasalio gyventojų. Taip pat politologai išskiria ir ketvirtąją Ukrainos
gyventojų dalį – Sovietų ukrainiečius. Sovietų ukrainiečiai daugumoje gyvena
centrinėje šalies dalyje, tai yra labiausiai maišyta tautos dalis kuri nelabai
turi aiškaus tautinio identiteto. Sovietų ukrainiečius dar vadina Homo Sovieticus, juos apibūdina kaip
menkai kultūriškai išprususią, nereligingą, pusiau ukrainietiškai ir pusiau
rusiškai kalbančią gyventojų dalį. Nors šį grupė taipogi nepritaria Sovietų
Sąjungos žlugimui, tačiau remia nepriklausomos Ukrainos idėją.[4]
Likusi
pasaulio dalis Ukrainą mato nevienodai. Vakarų pasaulis Ukrainą regi kaip
vakarų kultūros dalį ir Ukrainos nedalija į skirtingas kultūras. Vakarai visą
Ukraina vertina ir supranta kaip vakarų valstybę ir atitinkamai elgiasi,
grindžia savo politiką. Pagal tokį supratimą vykdoma ir užsienio politika
Ukrainos atžvilgiu, stengiamasi ją de
jure atvesti į vakarų pasaulį, nežiūrint to fakto, kad rytinė Ukrainos
dalis savęs visiškai netapatina su vakarais. Tuo tarpu Rytų kultūrą
atstovaujančios geopolitinės jėgos elgiasi lygiai taip pat tik skirtingos
Ukrainos dalies atžvilgiu.
Taigi, Ukrainos
pačios savęs supratimas ir vertinimas formavosi nuo nulio pradedant nuo Sovietų
Sąjungos sužlugimo. Ukrainoje esant kelioms etninėms grupėms, veikiant
skirtingoms išorės įtakoms susiformavo šių dienų Ukraina. Ukrainos skirtumus ir
augančią trintį yra ypatingai sunku suvaldyti Ukrainai esant tokioje svarbioje
geografinėje vietoje ir geopolitinėje situacijoje. Ukraina užimą esminę
geografinę vietą ribojančią Europą ir Rusiją, vakarų krikščioniškąją kultūrą
nuo rytų ortodoksų kultūros, todėl Ukraina buvo ir iki šiol tebėra kovos
laukas, kuriame Vakarai ir Rusija žaidžia galių žaidimus su tikslų įgyti kuo didesnę
įtaką šioje šalyje.
Skirtingi požiūriai į Ukrainos vaidmenį Europoje
Zbigniew
Brzezinski, Jungtinių Amerikos Valstijų prezidento Jimmy Cartier patarėjas
nacionalinio saugumo klausimais (1977 m. - 1981 m.), yra šalininkas to, kad su
vakarų pagalba Ukraina taptų / būtų nepriklausoma Europos valstybė. Brzezinski
taip pat teigia, kad NATO rytinių sienų (rytinės fronto linijos) stabilumas,
kurios šiuo metu eina rytiniu Lenkijos pasieniu, labai stipriai priklauso nuo
Ukrainos gebėjimo tautiškai ir politiškai konsoliduotis, politiškai stabilios
ir tautiškai konsolidavusios Ukrainos, ekonominių Ukrainos reformų bei jos
galimybių balansuoti tarp suartėjimo ir bendradarbiavimo su NATO ir Europos
Sąjunga bei ekonominių ir politinių ryšių palaikymo su Rusija. Taigi Brzezinski
Ukrainą mato labiau integruotą ir orientuotą į vakarų krikščionių civilizacijos
pusę, juolab, kad pagal civilizacijų padalijimą dalis Ukrainos (buvusios
Lenkijos žemės) patenka į šią dalį. Be abejo, Brzezinskio yra keliamas labai
svarbus tačiau dar labiau sunkus uždavinys Ukrainai – konsoliduoti savo tautą
ir išlaikyti balansą tarp orientacijos į vakarus ir ryšių su Rusija. Tautos
konslodavimas, kuri yra padalinta dviejų civilizacijų, yra bene sunkiausias
uždavinys Ukrainai, ko jai iki šiol nepavyko padaryti.
Pats
Huntingon pasirenka kitą mąstymo apie Ukrainą liniją. Savo kalbos Kijeve, 1999
m. metu jis dar kartą pabrėžė, kad globali politika šiais laikais yra generuojama
Civilizacijų ir kultūrų rėmuose, bei kad pirmą kartą globali politika yra daugiacivilizacinė.
Santykiai tarp „vakarų ir kitų“ (vakarų civilizacijos ir likusios pasaulio
dalies) bus vienas svarbiausių faktorių globalaus saugumo arenoje, nes vakarai
bandys primesti savo vertybes kitoms struktūroms. Dar daugiau, Huntington
teigia, kad civilizacijų susidūrimas egzistuoja ir globalios galios struktūra
susideda iš daugiapolės sistemos, turinčios keturis lygmenis: (1) Jungtinės
Amerikos Valstijos, kaip vienintelė supergaliūnė; (2) Rusija ir Kinija, kaip du
dideli regioniniai galios centrai; (3) Jungtinė karalystė ir Prancūziją kaip
antrinės regioninės galiūnės ir (4) antrinės regioninės valstybės, tokios kaip
Ukraina, Japonija, Australija, Egiptas, Saudo Arabija, Argentina, Pakistanas ir
Indija. Ši daugiapolė sistema konfliktus tarp skirtingų polių.
Šios
sistemos įtaka Ukrainai turi ypatingai svarbią reikšmę. Pasak Huntington,
geležinei uždangai nuvirtus iškilo nauja linija, tai linija tarp vakarų
krikščionybės ir rytų ortodoksų ir musulmonų. Šios civilizacijų susidūrimo
situacijos iliustravimui pateikiamas Kosovo pavyzdys, bei sakoma, kad nauja
saugumo tvarka Europoje kuriama pagal civilizacijų teoriją. Rusija prisiims
atsakomybę už rytų ortodoksų civilizaciją, o Europos šalys, priklausančios
vakarų civilizacijai susitelks dviejuose blokuose – Europos Sąjungos ir
transatlantinėse institucijose. Šioje vietoje Huntington nurodo Ukrainos vietą
šioje sistemoje ir ji tikrai nėra vakarų civilizacijos dalyje. Ukraina
priskiriama ne vakarų kultūrai, pati būdama kultūriškai susiskaldžiusi Ukraina
yra tarsi atsivėrusioje pralaužoje tarp krikščionių ir ortodoksų kultūrų.
Būdama tokioje pozicijoje Ukraina iš esmės negali jungtis nei prie NATO nei
prie ES institucijų, nes tokiu būdu būtų suardytas „civilizacijų balansas“ bei
Ukraina nebegalėtų būti centriniu Eurazijos stabilumo garantu, kur dažnai toks
vaidmuo jai buvo priskiriamas. [5]
Įdomios
yra ir ilgamečio JAV valstybės sekretoriaus Henry Kissinger įžvalgos Ukrainos
atžvilgiu. Jis teigia, kad Ukraina turi išlikti neutralia valstybe, nesijungti
prie NATO aljanso, nepasiduoti viliojimams nei į rytų, nei į vakarų puses.
Atitinkamai tiek vakarai, tiek rytai turi gerbti Ukrainos pasirinkimą ir
nelenkti šalies tiek minkštąja, tiek kietąją galia į savo pusę. Būtent toks
Ukrainos, kaip tilto vaidmuo suteiktų stabilumo pačioje šalyje ir santykiuose
tarp vakarų ir rytų. Šalie vyriausybė taipogi turėtų būti kiek galima daugiau
neutralesnė, gebanti atstovauti tiek etninių ukrainiečių, tiek Ukrainos rusų
interesus.[6]
Po dvi
kartas trukusio ideologinio Vakarų ir Rytų karo vakarų politinis elitas
iškeldavo etniškai ir kultūriškai susiskaidžiusios Ukrainos klausimą,
svarstydami, kad tokia Ukrainos situacija galų gale gali įplieksti nestabilumą
visame regione. Tokio pobūdžio idėjos išsisklaidė jau 1994 m. Ukrainai ir
Rusijai radus sutarimą dėl abiems svarbių klausimų. Nuo tada ES Ukrainą vis dar
tebelaikė ne vakarų kultūros dalimi, o labiau slavų, nors lygiagrečiai Ukraina
pati, save bandydama priskirti prie vakarų kultūros dalies, įgyvendino
ekonomines ir administracines reformas reikalingas spartesnei integracijai į
Europos institucijas. Tuo pačiu metu, kai ES rėmė Huntington filosofiją, JAV ir
NATO vadovavosi Brzezinski strateginėmis įžvalgomis. JAV ir NATO matė
tikslingumą ištraukti Ukrainą iš Rusijos įtakos bei padaryti ją Europinio
saugumo dalimi. Šie veiksniai, bent jau kuriam laikui, padėjo Ukrainai savo
užsienio politikoje nusistatyti Vakarų krypties gaires.
Vakarų ir Rytų kultūrų susidūrimas Ukrainoje
Pradžioje
pažvelgsiu į konflikto toje pačioje civilizacijoje galimybę. Kaip teigia
Huntington, konfliktai gali kilti, ir agresija pasireikšti ir tarp toje pačioje
civilizacijoje esančių šalių ar grupių. Jis sako, kad tokio pobūdžio konfliktai
yra / greičiausiai būtų mažesni ir ne tokie didelį kaip, kad konfliktai tarp
skirtingų civilizacijų. Dažniausiai nesutarimai, kurie tarp skirtingų
civilizacijų galimai įžiebtų konfliktą, tarp tos pačios civilizacijos narių
baigiasi taikingai, bendru sutarimu.
1991 m.
ir 1992 m. daugelis manė, kad įsiplieks konfliktas tarp Rusijos ir Ukrainos dėl
tarpusavio nesutarimų Krymo, Juodosios jūros laivyno, atominio ginklo ir
ekonominiais klausimais. Tačiau, kaip Huntington teorija ir teigia, tos pačios
civilizacijos slaviškos grupės, abi ortodoksų tikėjimo, kurios turėjo ilgus ir
glaudžius bendradarbiavimo santykius susitarė taikingai neiššaukdamos
agresyvaus konflikto. Prielaidą, kad konfliktas Kryme ir rytinėse Ukrainos
dalyse neišaugs į kruviną agresiją galima daryti atsižvelgiant į ta faktą, kad
abi pusės, tiek rusiškoji, tiek rytinė ukrainietiškoji priklauso tai pačiai
rytų Ortodokso civilizacijai.[7]
Analizuojant
Vakarų ir Rytų kultūrų susidūrimą Ukrainoje, reikia paminėti, kad politinė
krizė Ukrainoje yra sąlygojama ne vien tik to fakto, kad Ukraina yra
civilizacijų žemėlapio perskeltąja valstybe, kur Ukrainos rytinė dalis yra
priskiriama Rytų Ortodoksų civilizacijai, o vakarinės dalys – krikščioniškiems
vakarams. Kitas politinės krizės Ukrainoje elementas yra išorinio veiksnio
įtaka. Būtent išorinio veiksnio įtaka ir yra labai stiprus krizės Ukrainoje
akstinas. Ukraina, būdama Vakarų ir Rusijos geopolitinio intereso sankirtoje
yra pastoviame spaudime tiek iš vienos, tiek iš kitos pusės. Vakarų ir Rusijos
susidūrimą Ukrainoje galima buvo stebėti per Oranžinę revoliuciją 2004 m. Per
tuo metu vykusius rinkimus susigrūmė du kandidatai, palaikomi skirtingų pusių.
Vakarų palaikomas Viktoras Juščenka ir Rusijos proteguojamas Viktoras
Janukovičius. Vakarai pasirodė efektyviau, todėl ir nugalėjo, taip pat
sustiprino savo įtaką vakarinėje NVS dalyje ir sudavė rimtą smūgį V. Putino
regioninėms ambicijoms. Išorės
poveikis arba paaštrėjusi konkurencija
Ukrainoje tarp Vakarų ir Rusijos buvo svarbus veiksnys, kuris veikė
politinę krizę Ukrainoje. Taip atsitiko dėl to, kad Vakarai ir Rusija prezidento
rinkimus Ukrainoje įvertino kaip strategiškai reikšmingus, t. y. galinčius
nulemti tolesnę šalies geopolitinę orientaciją. V. Putinas, pasinaudodamas
rinkimais, siekė tiesiogiai sustiprinti Rusijos įtaką Ukrainoje, o Vakarai –
paspartinti demokratizacijos procesus Ukrainoje ir taip plėsti savo įtaką.
Vakarai taip
pat vertino rinkimus kaip strateginius, t. y. galinčius turėti įtakos ne tik
Ukrainos valstybės raidos perspektyvoms ar Rusijos dominavimui NVS regione, bet
apskritai Vakarų – Rusijos santykiams. Vakarus (pirmiausia JAV) gąsdino ne tik
Kremliaus siekiai stiprinti savo įtaką Ukrainoje ar konsoliduoti dominavimą
NVS, bet ir pokyčiai Rusijos vidaus politikoje. Putino pastangos didinti
prezidento galias, stiprinti „valdžios vertikalę“ Vakaruose vis dažniau buvo
vertinamos kaip atsitraukimas nuo demokratijos. Vakarų, pirmiausia JAV, taip
pat naujųjų ES narių požiūriu tokios vidinės Rusijos tendencijos bei Maskvos
siekiai sustiprinti savo įtaką Ukrainoje reiškė ne ką kita, bet Kremliaus bandymą
atkurti savo dominavimą visame Vidurio Rytų Europos regione. Vašingtono
vertinimu, tokių tendencijų plėtotė destabilizuotų situaciją tarp naujųjų ES
bei NATO narių, o tai keltų grėsmę ne vien tik euroatlantiniams ryšiams, bet ir
galėtų gerokai sustiprinti kontinento įsivyravimo tendencijas Europoje. Šalia
strateginių ir geopolitinių argumentų, formavusių požiūrį į rinkimus Ukrainoje,
egzistavo ir ideologinis imperatyvas – posovietinės erdvės demokratizacija. Demokratijos
įtvirtinimas ne tik prisidėtų prie Ukrainos stabilizacijos ir taip sudarytų
prielaidas jos integracijai su Vakarų struktūromis, bet ir apskritai turėtų
teigiamą, stabilizuojantį poveikį visam Vidurio Rytų Europos regionui.
Reikia
paminėti tai, kad Vakarams stipriai palaikant Ukrainą Oranžinės revoliucijos
metu, šis palaikymas prarado savo ligtolinį tempą po šios revoliucijos,
prezidentu tapus Viktorui Juščenkai. Po revoliucijos buvo susidurta su dilema
ar ES ir NATO, plečiant bei stiprinant bendradarbiavimą
su Ukraina šis bendradarbiavimas nekomplikuos Vakarų, taipogi ir pačios
Ukrainos santykių su Maskva. Taigi Europos Taryba ir Komisija santykiuose su Ukraina
laikėsi kur kas atsargesnės pozicijos. Nors Briuselis sveikino naują „strateginį
Ukrainos pasirinkimą reformuotis ir demokratizuotis“, tačiau jis ir toliau buvo
linkęs „pristabdyti“ Ukrainos eurointegracinį entuziazmą bei atsisakė traktuoti
Kijevą kaip potencialią ES valstybę – narę.
Analizuojant
JAV ir NATO santykių su Ukraina po Oranžinės revoliucijos perspektyvas,
paminėtina, kad JAV rėmė ir teberemia Kijevo siekius prisijungti prie Aljanso.
Tokią JAV politiką Ukrainos atžvilgiu pirmiausia sąlygoja geopolitinė logika:
stiprindamas Ukrainos bendradarbiavimą su NATO, Vašingtonas siekia apriboti
Rusijos įtaką ne tik vakarinėje NVS dalyje, bet ir apskritai Vidurio ir Rytų
Europoje. Dėl tų pačių geopolitinių priežasčių JAV suinteresuota regioniniu
Ukrainos vaidmens stiprėjimu. Apibendrinant galima teigti, JAV administracija
savo politiką Ukrainoje pirmiausia grindžia realistine perspektyva ir
geopolitine logika. Pagal ją demokratinė ir provakarietiška Ukraina vertinama
kaip geopolitinis veiksnys, galintis atsverti Rusijos dominavimą Vidurio ir
Rytų Europoje. Ši aplinkybė leistų daryti prielaidą, jog Vašingtonas rodys
daugiau politinio aktyvumo Ukrainoje, nei kad ES.[8]
2013 m.
pabaigos, 2014 m. pradžios įvykius Ukrainoje galima vadinti dar viena
revoliucija arba preliudija naujam konfliktui. Suartėjimo su Europos Sąjunga
siekusiai Ukrainai finišo tiesiojoje kardinaliai pakreipus kryptį ir
persiorientavus nuo ES į Rusiją, Ukrainos opozicija turėdama stiprų palaikymą
iš Vakarų valstybių sugebėjo nuversti prorusišką prezidentą Viktorą Janukovyčių,
tokiu būdu šalis dar kartą grįžo į orientavimosi Vakarų link kelią. Tačiau kaip
yra sakoma, revoliuciją yra lengviau sukelti, nei atsistatyti po jos. Derybų
metu tarp opozicijos ir Viktoro Janukovyčiaus, tarpininkaujant Lenkijos,
Vokietijos ir Prancūzijos užsienio reikalų ministrams, opozicija kaip teigė, sakėsi
atstovaujanti Ukrainos liaudį – EuroMaidaną, kuris pagal Huntington turėtų būti
traktuojamas kaip Ukrainos dalis, priskiriama prie vakarų civilizacijos
kultūros. Tačiau rytinės Ukrainos teritorijos, kurios yra priskiriamos Rytų
Ortodoksų civilizacijai, buvo ignoruojamos. Nauja valdžia, save identifikuoja
kaip revoliucijos išdavą, atstovaujančią visą Ukrainos liaudį tačiau
dabartiniai įvykiai Ukrainos rytuose rodo visai kitą situaciją. Ukrainos
opozicijai nuverčiant Viktorą Janukovyčių, bei nesilaikant anksčiau minėto
susitarimo tarp opozicijos ir prezidento, rytinės Ukrainos dalys, tame tarpe ir
Krymo pusiasalis, pasijuto neatstovaujamas, ko pasėkoje daugelyje
administracinių pastatų iškilo Rusijos vėliavos. Istoriškai pats Krymas
priklausė Rusijai iki kol Nikita Chruščiovas jo 1954 m. neperdavė Ukrainai.
Rytinių Ukrainos sričių ir Krymo gyventojai save tapatina su Rytine Ortodoksų
kultūra ir niekada nebuvo entuziastai suartėjimo ar juo labiau tapimo dalimi
Vakarų Krikščioniškosios kultūros.
Nauja
revoliucija ir oficialios valdžios nuvertimas iškėlė į paviršių dvi skirtingas
Ukrainas - Vakarinę ir Rytinę.
Atsižvelgiant į susidariusią situaciją logiška krizės atomazga turėtų būti arba
stipraus vadovo (palaikomo vakarų arba rytų), sugebančio subalansuoti šalyje
kylančią įtampą iškilimas, arba dviejų skirtingų Ukrainų atskyrimas veikiant
išorės jėgoms arba kilus pilietiniams karui. Ligšiolinės Ukrainos vyriausybės
sugebėdavo valstybę išlaikyti nedalomą, tačiau į valdžią atėjus grynai
provakarietiškoms jėgoms panašu į tai, kad Ukrainos nedalomumo klausimas vargu
ar bus išspręstas.
Šioje
revoliucijoje, kaip ir Oranžinėje revoliucijoje išorinio veiksnio įtaka vėlgi
buvo matoma. Protestų Kijeve metu vakarų valstybės stipriai palaikė opoziciją
ir kritikavo Viktorą Janukovyčių. Vakarų valstybių motyvai nuo Oranžinės
revoliucijos pabaigos nelabai pakito. Kiek labiau pasikeitė Europos Sąjungos
požiūris į Ukrainos eurointegraciją, kuriai buvo pasiūlytas partnerystės
susitarimas. Tačiau kaip ir per Oranžinę revoliuciją, taip ir dabar, Europos
Sąjunga nedemonstravo ypatingai stiprios pozicijos Ukrainos eurointegracijos
atžvilgiu. Europos Sąjunga turėdama dar neišspręstų savo vidinių ekonominių
problemų, Ukrainą, „ekonomine luošę“, kurios biudžeto deficitas 13 milijardų
dolerių ir kurios ekonomika ties žlugimo riba palaikė labiau morališkai nei
konkrečiais veiksmais. Tuo tarpu Rusija šio protestų Kijeve metu laikėsi
taipogi santūriai. Rusija suprato, kad Ukraina eurointegracijon eina su
didžiuliais apribojimais, t.y. turėdama milžinišką deficito skola, gamtinių
dujų ir eksporto į Rusiją lengvatas Ukraina turėjo labai ribotą veiksmų laisvę.
Rusijos intervenciją į Krymą iš dalies galima
vadinti dar vienu Huntingtono aprašytu konflikto Civilizacijos viduje
pavyzdžiu. Kaip Huntington ir teigia, konfliktas civilizacijos viduje
dažniausiai esti nebrutalus ir neiššaukiantis daug aukų. Rusija, savo užsienio
politiką grindžianti Realpolitik principais, įvedė savo pajėgas į autonominę
Ukrainos Krymo teritoriją ir kaip jau buvau rašęs prieš tai, Ukrainos
padalinimas į dvi dalis būtų logiška revoliucijos išdava. Rusija, turėdama
imperijos atstatymo tikslų šiuo metu perbraižo Ukrainos sienas ir Huntington
civilizacijų žemėlapiui „suteikia kūną“. Kaip Huntington ir teigia, šis konfliktas
vyksta nebrutaliai ir nereikalauja didelių nuostolių ir aukų. Būtų mažai
tikėtina, kad vienos civilizacijos atstovai šnekantys ta pačia kalba, esantys
tos pačios religijos bei vienodų pažiūrų pradėtų agresyvią kovą vienas prieš
kitą.
Išvados
Ukraina yra strateginėje geografinėje vietoje,
dalijančioje Vakarų krikščioniškąją ir Rytų Ortodoksų ir Islamo kultūras.
Ukraina ne tik šias kultūras dalija, bet ir pati yra perskelta per pusę, kur
vakarinės Ukrainos dalys atstovauja Vakarus, o rytinės – Rytus. Atitinkamai
Ukrainos gyventojai priskiria save vakarų ir rytų kultūroms.
Pagal Huntington, konfliktas Ukrainoje yra
užprogramuotas ir tas konfliktas nėra vienalytis, jis yra vidinis ir išorinis.
Vidinis konfliktas kyla pačios Ukrainos viduje, kur susiduria dvi socialinės
grupės, t.y. provakarietiški ir prorusiški žmonės. Ši sandūra destabilizuoja
Ukrainos politinę sistemą, neleidžia pasiekti politinės darnos ir stabilaus
politinio kurso. Per pastarąjį dešimtmetį tai tapo labai gerai matoma per rinkimus
ir socialinius neramumus ar revoliucijas, kur kiekvienos socialinės grupės
atstovai skirtingų siekių vedami susiduria tarpusavyje. Tokia būklė yra
ypatingai sunki Ukrainos politikos elitui, nes siekiant valstybės gerovės
Ukraina turi pasirinkti vieną ar kitą geopolitinį tikslą, kuris dažniausiai turi
būti orientuotas į priešingas puses, arba Vakarus, arba Rytus. Išoriniu
konfliktu vadinu didžiųjų galios žaidėjų JAV, ES ir Rusijos susidūrimą
Ukrainoje. Šis išorinių jėgų susidūrimas, Huntington vadinamas makro konfliktu,
Ukrainoje pirmiausia destabilizuoją pačią šalį ir dar labiau išryškina šalies civilizacijų
kultūrinius vidaus skirtumus. Rusija savo įtakos Ukrainoje išlaikymui yra
pasirengusi išnaudoti pilną spektrą spaudimo priemonių, t.y. ekonominis
spaudimas, energetinis manipuliavimas ir esant reikalui karinės jėgos
panaudojimas. Tuo tarpu Vakarai pasirengę naudoti daug siauresnį spektrą
priemonių. ES negali pasiūlyti pilnavertės pagalbos ar narystės pačioje ES dėl
pačios ES vidinių finansinių problemų bei didžiųjų ES valstybių energetinio
priklausomumo nuo Rusijos, todėl apsiribojama tik diplomatinėmis spaudimo
priemonėmis. JAV šiame žaidime iš Vakarų pasaulio lieka vienintele valstybe turinčia
galimybes ir resursus duoti adekvatų atsaką spaudimui iš rytų.
Vertinant Ukrainos konfliktą priskirčiau jį
prie konfliktų aprašytų Samuel P. Huntington, kadangi jame dalyvauja dvi
skirtingos civilizacijos ir jis atitinka civilizacijų konflikto kriterijus[9]. Situaciją
vertinant pagal Huntington modelį ir neatsižvelgiant į tarptautinės teisės
normas, logiškas konflikto eskalavimas anksčiau ar vėliau turėtų baigtis
Ukrainos padalijimu, aiškiai atskiriant Vakarų krikščioniškąją Ukrainos dalį
nuo Rytų Ortodoksinės dalies.
[2] Ten pat.
[3]
Eugene Chausovsky, Ukraine 's Increasing Polarization and the Western
Challenge, Stratfor, 2014 m. http://www.stratfor.com/weekly/ukraines-increasing-polarization-and-western-challenge?utm_source=freelist-f&utm_medium=email&utm_campaign=20140311&utm_term=Gweekly&utm_content=readmore,
2014-03-11.
[4] Inna Melnykovska, Rainer
Schweickert and Tetiana Kostiuchenko, Balancing National Uncertainty and
Foreign
Orientation:
Identity Building
and the Role of Political Parties in Post-Orange Ukraine, Europe – Asia studies, 2012 m. http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=d578efb5-6338-4ec2-b4d5-21a7b44116e7%40sessionmgr111&vid=2&hid=121.
[5] Taras Kuzio, and Mikhail Molchanov,
Ukrainian Foreign and security policy, theoretical and comparative
Perspectives, USA 2002, p. 61-62.
[6] Henry Kissinger How Ukraine
crisis ends, www.washingtonpost.com,
http://www.washingtonpost.com/opinions/henry-kissinger-to-settle-the-ukraine-crisis-start-at-the-end/2014/03/05/46dad868-a496-11e3-8466-d34c451760b9_story.html,
2014-03-06
[8] Sirutavičius V., Ukraina: Oranžinė revoliucija ir kas po to?
Lietuvos metinė strateginė apžvalga. Vilnius, 2006 m.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą